Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Två smarta verktyg för snäll marknadsföring

Dela artikeln
tisdag, 21 december 2010 1

Två användbara vertyg för snäll marknadsföringDu kan enkelt marknadsföra ditt företag med hjälp av två smarta verktyg. Det ena är att dela med dig av dina bästa tips till dina potentiella kunder – för att på så sätt bli en auktoritet inom ditt område. Det andra är att göra dig ett namn genom att sprida andras budskap vidare.

Med båda sätten arbetar du med snäll marknadsföring: Du är snäll mot dina kunder genom att sprida dina egna tips och andras bästa budskap till dem. Du är snäll mot andra företag i ditt nätverk genom att berätta för omgivningen att de är bra. Och naturligtvis är du snäll mot dig själv och ditt eget företag i och med att du förhoppningsvis får in fler kunder. Låt oss titta närmare på hur det här kan gå till.

Dela med dig av dina bästa tips

Hur kan du hjälpa din målgrupp att bli bättre inom ditt expertområde? Anta att du är fotograf och i första hand vänder dig till privatpersoner. Att fotografera är något som många människor är intresserade av på hobbynivå. Hur kan du som fotograf dela med sig av dina bästa tips och samtidigt göra människor medvetna om din existens så att de anlitar dig den dag de behöver en professionell fotograf? Du kan till exempel bjuda på fem tips om

  • vad man ska tänka på när man köper en ny kamera
  • hur man tar de bästa semesterbilderna
  • de vanligaste misstagen som amatörfotografer gör och hur man undviker dem.


Sprid dina tips i alla kanaler där dina kunder befinner sig. Skicka ut ett nyhetsbrev som dina kunder kan prenumerera på, lägg information i deras brevlådor, skriv en återkommande fotograferingsspalt i lokaltidningen, håll en föreläsning, sprid tipsen i sociala medier och så vidare.

Sprid andras budskap vidare

Vad säger din omgivning som är värt att sprida vidare? Tycker du att någon erbjuder en bra tjänst? Berätta det för dina vänner. Kommer någon med en bra idé som omvärlden borde veta om? Sprid den. Det är bra på två sätt. För det första blir varje sådant spridningstillfälle ett sätt för dig att synas. När du sprider någon annans budskap hamnar inte bara det företaget utan även budbäraren – ditt företag – högt upp i kundernas medvetande.

För det andra kommer du snart att vara omgiven av andra människor och företag som gillar dig eftersom du säger bra saker om dem. De kommer då i sin tur att sprida det du gör vidare till andra. Extra bra är det om du kan sprida ordet om ett företag som kompletterar ditt eget. Som fotograf kanske du kan berätta om den nyöppnade ramverkstan? Men du: sprid bara sådant som verkligen är bra – du vill väl inte att kunderna ska koppla ihop dig med dålig kvalitet?

Kommentarer

  • acanjo
    acanjo tisdag, 25 januari 2011

    Intressant läsning. Ett bra sätt att sprida sin egen kunskap är via artikelkataloger. Det ger en fantastisk möjlighet att skapa både glada kunder och fler besökare till sin hemsida eller till sitt företag. På http://www.artikelsidan.se kan du snabbt och enkelt publicera dina egna artiklar.

Välj kommun från listan