Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Underskatta aldrig kundens värde

Dela artikeln
måndag, 27 augusti 2007 2

Det är förvånande att de flesta inte vet hur mycket deras kunder är värda. Jag har frågat många hur mycket deras genomsnittskund är värd och fått vilda gissningar till svar. Nästan alla har uppgett en bråkdel av det verkliga värdet.

Många gör misstaget att endast räkna en affär eller en summa per år men det finns fler faktorer som måste räknas med om du ska få ett verkligt kundvärde.

Kundlojaliteten är också en faktor. Hur många år handlar kunden av dig? Att förlänga kundlojaliteten är ett sätt att höja kundvärdet. Låt oss säga att en genomsnittskund handlar för 20,000:- av dig per år. Om han eller hon har en kundlojalitet på fem år innebär det att kundvärdet är 100,000:-. För varje år du kan förlänga kundlojaliteten ökar du kundvärdet i detta fallet med 20,000:-.

Många nöjer sig med denna uträkning men det finns fler faktorer att räkna med. Hur många nya kunder får du av dina befintliga kunder? Om du verkligen sköter om dina kunder bör det bli en del. Låt oss säga att du får en ny kund av varannan befintlig kund. Det innebär, om vi använder oss av ovanstående exempel, att kundvärdet har ökat med 50,000:-, eller hur?
Du har ett kundvärde på 100,000:- multiplicerar det med 0,5 (eftersom vi räknade att du får en ny kund av varannan kund) och får 50,000:-.

Alltså är det verkliga kundvärdet 150,000:-!

Med denna kunskap ser du hur viktigt det är att sköta om varje kund på bästa sätt. Du vet aldrig vem de känner som de kan rekommendera ditt företag till. Ju bättre du tar hand om dina kunder desto längre köper de av dig och skickar fler nya kunder till dig.
Det blir också lättare att sälja in andra tjänster eller produkter.

Att ta hand om dina kunder handlar om att få dem att känna sig viktiga och betydelsefulla. De rekommenderar inte dig genom att vara nöjda vilket många företagare tror. Det är först när du har behandlat dem över förväntan som de börjar prata om ditt företag till sina bekanta. Ett utmärkt tillfälle att behandla dem över deras förväntan är faktiskt när de har ett klagomål. Kunder som blir riktigt väl omhändertagna när de är missnöjda pratar mer och väl om ditt företag än kunder som ”bara” är nöjda.

Att alltid ta hand om dina kunder på bästa sätt resulterar i fler affärer, fler kunder och ditt företag blir mindre påverkat vid lågkonjunktur!

Lycka till!

Kommentarer

  • LenaMaria
    LenaMaria tisdag, 18 september 2007

    Jaa, där ser man...har ni hört det gamla talesättet- "Man ska inte dömma hunden efter håren"! Mvh Lena

  • lars_arenander@rocketmail.com
    lars_arenander@rocketmail.com måndag, 27 augusti 2007

    Ang. nöjd kund så är det lättaste sättet att få fler som påpekats. Jag drar mig till minnes en historia som är över 40 år gammal där det var en trasig skäggig gammal man som kom in på NK och ville köpa en kristallkrona varpå tillkallad försäljningschef bad honom gå. Han drämde till kristallkronan med käppen varpå högre chef tillkallades medan han stod lugnt kvar. Högre chef sa sälj hela NK om han vill köpa han har råd. När jag h ade affär på österlånggatan i Stockholm så var det en liknande historia. En man som dag efter dag gick och samlade tomflaskor. Jag sa till en kännare av folk gamla stan att denne man tycks klara sig. Han bara garvade, han äger ju nåstan halva gamla stan.
    Lars

Senaste nytt

Välj kommun från listan