Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Ungt företagande tar allt större plats

Dela artikeln
onsdag, 25 maj 2011 0
PwC

av

Intresset att starta företag bland unga är betydligt större idag än för 15 år sen. Och i framtiden blir det ännu vanligare för unga att driva företag i nätverk, tror Karl Wennberg, forskare i företagande.

Det är bra att starta företag som ung. Bolag som drivs av unga – hit räknas de mellan 18 och 30 år – är ofta kortlivade. Men det är positivt att människor provar på saker så tidigt som möjligt i sina liv och sina karriärer. Det slår Karl Wennberg, som forskar om företagande och lärande på Handelshögskolan i Stockholm (Handels), fast.

– Även om det går åt pepparn har de skaffat sig en erfarenhet och vet hur det är att registrera ett bolag, skriva en verksamhetsplan och kontakta kunder. De kunskaperna bär de med sig. Vid 30 kan de få en ny idé och starta ett nytt bolag. Då har de ett större nätverk och kanske mer kapital, säger han.

Många unga som startar ett företag ser det alltså inte som ett livsprojekt utan säljer det efter ett tag för att göra något annat.Företagandet ökar generellt i landet. Det är en del av en större arbetsmarknadsförändring där det tidigare mönstret, att skaffa sig en utbildning och ha en typ av jobb hela livet, också snabbt försvinner.

Idag byter allt fler yrke och anställningsform och många går mellan företagande och anställning.

För att lyckas som entreprenör krävs en bra idé, ett starkt nätverk, kunskaper om hur man driver en verksamhet samt kapital. Unga företagare har ofta bra idéer, men saknar övriga förutsättningar. Det är en anledning till att företagen ofta bli kortlivade.

– Att driva företag är inget som går att plugga sig till utan man lär sig medan man håller på. Därför är det bättre att starta vid 14 som Ingvar Kamprad än vid 40, då man inte är lika riskbenägen, säger Karl Wennberg.

Viljan hos studenterna på Handels att starta eget har ökat kraftigt under åren. För 15 år sen var bara ett fåtal intresserade, idag kan hälften tänka sig det. På Konstfack vill bara 10-20 procent av studenterna driva eget företag. Efter examen är siffrorna det omvända

– när det gäller de som verkligen startar ett företag.

Unga företagare finns i hela landet, men de som startar eget flyttar oftast till en storstad där kunder och medarbetare finns.

– Är du uppväxt på en ort där de flesta jobbar på en eller två större arbetsplatser finns inte samma sociala acceptans för att starta företag. Det är lättare att ta steget för den som är uppväxt i Småland eller på Södermalm i Stockholm där det finns många företagare, framhåller Karl Wennberg.

För tjugo, trettio år sen fanns inte samma fokus på småföretag och entreprenörskap i Stockholm som idag. Nu är entreprenörsandan större i Stockholm än i Gnosjö.– Unga tycker att det är roligt och fräckt att starta eget. De ser att det funkar för andra och att det går att försörja sig på det. Möjligheten att lyckas finns också, att sälja bolaget efter ett antal år och tjäna några miljoner och flytta till New York, säger han. Kreativiteten är ofta högre i de idéer som kommer från unga. Exempel på det är nydanande IT-bolag och modeföretag skapade av unga designers.

– Det krävs att man kommer in från sidan för att lansera något helt nytt. Facebook till exempel startades av en 20-åring.  

I skolstadgarna står fortfarande inskrivet att eleverna ska utbildas i att bli anställningsbara. Karl Wennberg tror dock att om tio till tjugo år har skolan hunnit ikapp och elever kan välja en kurs i gymnasiet där de får starta företag.

– Då kommer det också att bli betydligt vanligare att driva företag i nätverk. Unga människor hyr en gemensam lokal, ställer upp sina datorer och kör. En kanske är webbdesigner, en annan art director, ytterligare en annan säljare. De driver sina egna företag, men i ett företagskollektiv.

Tre av fyra unga kan tänka sig starta eget

  • 75 procent av unga mellan 15 och 24 år kan tänka sig att starta eget företag, enligt Ungdomsbarometern som görs av företaget Universum varje år. Andelen killar är något högre, 78 procent, än andelen tjejer, 71 procent.
  • Fördelarna med egen verksamhet uppges framför allt vara större möjlighet att förverkliga idéer samt möjlighet till personlig utveckling.
  • Intresset att starta eget bland unga är störst vid 19 år och avtar något vid 24. Avsaknad av intresse och idéer är främsta anledning till att man inte kan tänka sig att starta företag.

Senaste nytt

Välj kommun från listan