Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Utgå från din personlighet och ditt hjärta och våga strunta i strategin när du bygger ditt personliga varumärke

Dela artikeln
onsdag, 26 september 2012 0

Niklas ChristofferAtt bygga ett starkt och långsiktigt hållbart personligt varumärke behöver varken vara särskilt komplicerat eller svårt. Komikern, författaren och föreläsaren Niclas Christoffer, som framgångsrikt valt att kombinera flera olika karriärer rekommenderar att du utgår från dina egna värderingar, inte lovar mer än du kan hålla, hjälp andra framåt och följ ditt hjärta.

Niclas Christoffer är ståuppkomikern och skådespelaren som vågade sig på ett stickspår i karriären när han skrev boken ”Som Zlatan fast bättre”. Boken är delvis självbiografisk och handlar om Niclas Christoffers egna erfarenheter av ätstörningar som ung. För Niclas Christoffers del ledde boken till att han inledde en karriär som föreläsare. Numera åker han runt till bland annat skolor och föreningar och delar med sig av sina erfarenheter kring ätstörningsproblematik.

Följ ditt hjärta och skrota strategin

- Jag tror på vikten av att diversifiera sitt varumärke och våga komplettera sin karriär med flera parallella spår. Jag har själv kompletterat min huvudinriktning som komiker med jobb inom radio, reklam och teater och tycker inte att man ska oroa sig för att degradera sitt personliga varumärke genom att göra flera olika saker, så länge det du gör känns rätt för dig, säger Niclas Christoffer.

- Många varumärkesexperter anser att man bör agera strategiskt och lägga upp en plan för hur man ska profilera sitt personliga varumärke. Mitt tips är istället att strunta i strategierna och våga följa sitt hjärta. Så länge det du gör känns rätt för dig och du upplever att det överensstämmer med dina inre värderingar så finns det ingen anledning att agera alltför taktiskt, säger Niclas Christoffer.

Bjud på ditt nätverk och din kompetens

Även om du har fullt upp med att bygga ditt personliga varumärke så har du all anledning att ta dig tid att hjälpa andra människor på deras karriärresa. När du hjälper andra framåt, exempelvis genom att dela med dig av ditt nätverk, tipsa om möjligheter som kan hjälpa andra människor att utvecklas eller bara ge råd kring varumärkesbyggande, bidrar du till att stärka ditt personliga varumärke.

Som komiker är Niclas Christoffer en person som gjort sig känd för att våga bjuda på sig själv, en person som vågar använda humor som ett avväpnande verktyg för att få människor att slappna av och ta situationer med en klackspark. Ibland händer det dock att skämten ”landar snett”, när en person inte uppskattar att man skojar eller helt enkelt inte uppskattar den typen av humor. Då gäller det att vara snabb med att be om ursäkt och gå vidare.

Utgå från dina egna värderingar och äkta egenskaper

Den som strävar efter att bygga ett personligt varumärke utifrån värderingar och egenskaper som de tror att omvärlden efterfrågar riskerar att drabbas av en värderingskris på sikt, när det blir uppenbart att den bild andra människor har av dig inte överensstämmer med den du i själva verket är. Det kan bli ansträngande att upprätthålla en fasad som inte är kongruent med den individ du innerst inne är. Utgå därför från hjärtat och var genuin mot dig själv och din omvärld redan från start när du bygger ditt personliga varumärke.

- Med tanke på att så många människor i dagsläget strävar efter att bygga och synliggöra sitt personliga varumärke, som dessutom konkurrerar med andra typer av varumärken om människors uppmärksamhet och tid så gäller det att våga sticka ut, konsekvent stå för den man är och bygga ett personligt varumärke som känns äkta och genuint in i minsta detalj,  säger Niclas Christoffer.

Lev upp till det du säljer - håll alltid vad du lovat

Om du har en förebild i ditt arbete med att bygga ditt personliga varumärke är det klokt att plocka det bästa från den här personens sätt att vara, men se upp för att kopiera rakt av, då skapar du en blek kopia snarare än ett original, vilket förmodligen är det sista du strävar efter i arbetet med att bygga ditt personliga varumärke.

- Det man säljer ska man kunna leva upp till, lova inte saker du inte kan hålla. Om du utger dig för att kunna saker du inte kan riskerar det att slå tillbaka på dig själv i slutänden. Se till att förtjäna andra människors förtroende genom att bli en person som tar för vana att alltid hålla vad du lovar, säger Niclas Christoffer.

Välj kommun från listan