Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vikten av strategiska samarbetsallianser

Dela artikeln
onsdag, 25 juni 2014 0

Helene CovacEnsam är sällan stark i företagsvärlden. Som soloföretagare kan du uppleva många synergieffekter på ett affärsmässigt och personligt plan genom att bilda strategiska samarbetsallianser med andra företagare. För att maximera samarbetet är det klokt att välja företagspartners med andra personlighetsdrag, erfarenheter och kompetenser än du själv har.

Det finns många fördelar med att gå ihop och samarbeta med andra företagare. Era egenskaper och styrkor kompletterar förhoppningsvis varandra, ni kan lämna in anbud och offerter på betydligt större affärer än du skulle kunna hantera på egen hand och om ni skräddarsyr ett team med kompetenser som kompletterar varandra kan ni paketera intressanta lösningar till kunder och på så sätt ta upp konkurrensen med större aktörer.

Låt logiken styra när du väljer strategiska samarbetspartners

– Ni kan diskutera aktuella frågeställningar och utmaningar med varandra, hjälpa till att marknadsföra varandra och inte minst, ha någon att dela era visioner och drömmar med. Det är roligt att driva företag och projekt ihop, det handlar om att ständigt driva på och utveckla varandra, säger Helene Colak, som driver det kreativa företagshotellet Mindfloor.

När du söker andra företagare att inleda samarbete med är det smart att söka dig till företagare som känns genuina och lever och verkar i linje med sina egna värderingar.

Det kanske allra vanligaste misstaget när företagare går ihop och gör gemensam sak i affärssamarbeten är att välja samarbetspartners med hjärtat snarare än med hjärnan.

– Vi människor attraheras av naturliga skäl till människor som är lika oss själva, individer vi kan spegla oss i och har mycket gemensamt med, men när det kommer till affärer har vi betydligt större nytta av människor som är olika oss själva, andra företagare som kan se affärsmöjligheter du själv inte upptäckt eller kan bidra till ordning och reda om du själv är en person som ofta skapar ett kreativt kaos, säger entreprenören Helene Colak.

Var beredd att kompromissa och utvecklas

En förutsättning för att kunna bilda företagarallianser som tillsammans kan vinna affärer och ta marknadsandelar är att man skippar konkurrenstänket och betraktar andra företagare som sina kollegor och partners snarare än konkurrenter.

– Även om ni är verksamma i samma bransch så har ni mycket att vinna på att ta ner garden och visa prov på förtroende för er själva och varandra. Tre företagare som går ihop och samarbetar har exempelvis tillgång till ett gemensamt nätverk som är tre gånger större än om var och en istället arbetat på egen hand, säger Helene Colak.

Som företagare är du förmodligen van vid att sätta dina egna spelregler utan att behöva ta hänsyn till andra. När du börjar samarbeta med andra företagare krävs en öppenhet gentemot varandra och ett förhållningssätt som bygger på att du är beredd att kompromissa och lära dig av andras sätt att hantera olika situationer. Betrakta samarbetet som en möjlighet till affärsmässig och personlig utveckling som kan leda till något långsiktigt och omfattande om personkemin visar sig stämma och ni bildar ett vinnande team.

– Välj samarbetspartners som vågar utmana dig och har tillräckligt med mod för att vara helt uppriktiga mot dig. Du ska förstås också välja samarbetspartners som du vågar utmana, säger Helene Colak.

Välj kommun från listan