Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vikten av varumärkesskydd

Dela artikeln
fredag, 10 november 2006 0

De flesta ser det som självklart att skydda innehållet på sin dator med virusprogram och brandväggar. Ett genomtänkt varumärkesskydd borde vara minst lika självklart.

På en marknad med ständigt ökande konkurrens är genomtänkt varumärkesbyggande det som utmärker de framgångsrika företagen.

Genom att ansöka om varumärkesregistrering redan innan en produktlansering eller annan marknadsåtgärd skyddar du de värden som åtgärden avser att skapa. Det är en väl investerade pengar eftersom ett skadat varumärke är minst lika svårt att reparera som en kraschad hårddisk.

{sidebar id=39}

Oavsett vad ditt företag har för verksamhet så är det oftast en väldigt god idé att registrera varumärke såväl för firmanamnet som för namnen på företagets produkter eller tjänster. Ett registrerat varumärke ger ensamrätt för innehavaren att använda varumärket i näringsverksamhet.

Registreringsskyddet gäller i tio år och kan sedan förlängas i tioårsperioder ett obegränsat antal gånger. Förutom att ®-symbolen ger ett seriöst intryck så är registreringen ett starkt verktyg, både för att förebygga varumärkesintrång och för att agera mot intrången när de inträffar. När ditt företag blir framgångsrikt och etablerat kommer varumärkesintrång, kopiering och snyltning tyvärr att bli en del av vardagen. Med ett tillfredsställande varumärkesskydd står du mycket bättre rustad för att bemöta dessa företeelser.

 

Registreringsprocessen

I Sverige är det Patent- och registreringsverket (PRV) som tar emot och behandlar varumärkesansökningar. Om allt går som det ska och inga hinder anförs leder en ansökan idag till varumärkesregistrering inom två-tre månader. Det är en klar förbättring jämfört med för några år sedan, då det kunde ta upp till ett och ett halvt år att få sin ansökan behandlad.

Välj kommun från listan