Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Wanamakers regel: halva annonseringen slöseri

Dela artikeln
måndag, 11 oktober 2010 0

Att endast halva din annonsering ger effekt är en gammal tumregel som visat sig vara sannare än vad man trottJohn Wanamaker hette den varuhuspionjär som på 1870-talet inledde den moderna reklamens epok i och med att han började annonsera i dagstidningar. Han trodde alltså på reklam, men bara till hälften. Ty det var han som uttalade den tumregel som vunnit rykte: ”hälften av min annonsering är slöseri – men problemet är att jag inte vet vilken hälft”. Så gammal är regeln faktiskt!

Marknadsundersökningsföretaget ZenithOptimedia har undersökt reklam på Internet. Världens samlade annonsering uppgår enligt detta till ett årligt värde av 428 mrd USD. Greg Stuart, chef för Interactive Advertising Bureau, uppskattar att 220 av dessa miljarder går till reklam som inte når någon eller i vart fall inte någon intresserad därav.

Det är alltså en siffra som är häpnadsväckande nära Wanamakers hälft, närmare bestämt (med förmodligen falsk exakthet) 50,3 procent. Ingen slump kanske att nyföretagare icke sällan ser träffsäkrare annonsering som en affärsväg att pröva. Google är förstås paradexemplet men Stuarts siffra pekar mot stora affärsmöjligheter i mångskiftande nischer…

Senaste nytt

Välj kommun från listan