Startsida
av Claes Knutson
Claes Knutson
Challengerguide på TXP
0 foruminlägg
2 artiklar
Medarbetare eller motarbetare?

Visst pratar alla om hur viktigt det är med företagskultur? Och jag håller med, den är avgörande för företagets genomförandeförmåga. Jag skulle vilja gå så långt att den är huvudstrategin om ni har bestämt er för att förändra världen och vara en framgångsrik arbetsplats. För att skapa en tydlig företagskultur måste alla vara med, men alla får inte vara med, säger Claes Knutson författare till böckerna Challengers! Företagen som ritar om kartan och Har du attityden?

Attityder är något man har, inte något man lär sig

 

Idén om att utesluta någon för att de inte delar de gemensamma attityderna ett företag har kan låta provocerande. Men jag menar att de som tycker så är inte ute efter att bygga ett företag, de har en annan agenda. Har man bestämt sig för att växa och förändra världen så kan man inte göra det på egen hand eller genom att bjuda med fripassagerare. Självklart tror jag att det går att ändra beteende om man verkligen vill. Men det finns så mycket som pekar på att om man inte har övertygelsen eller attityden inom sig, så hjälper det inte hur mycket vi än kämpar för att få till en genuin beteendeförändring. För att tala klarspråk: om man inte har attityderna inom sig naturligt, kommer mest troligt inte företaget heller att nå fram.

Hitta kulturbärarna genom tydlighet

För att uppnå en gemensam företagskultur är det avgörande att företaget – ledning och ledare – är kristallklara med vilka beteenden som gäller på företaget. Ur tydligheten ska det komma medvetna val av alla. Vill jag vara med på denna resa eller inte? Då duger inte svar som ”Ja, kanske” eller ”Vi får se”. Det är ledarnas ansvar att ge medarbetarna tydlighet i ramverket, tills alla har fått svar på sina frågor. Sen är det upp till medarbetarna att välja aktivt. När man kommit till denna punkt är det nödvändigt att tacka de eventuella motarbetarna på arbetsplatsen för intresset, och önska dem lycka till på annan arbetsplats.

När kulturen är skapad kan tempot öka

Kulturen kan liknas vid vårt gemensamma sunda förnuft. Sunt förnuft är det som behövs mest i vardagen när beslut – stora som små – ska fattas av alla med ett tempo som gör att man inte tappar fart eller skärpa. Om vi alla delar samma sunda förnuft, då är det väl ingen match att låta andra ta beslut, låta andra driva, ta täten och agera utan att allt är avstämt med chefen – eller hur? Och om det sunda förnuftet är väl förankrat, blir det till och med en del av vårt gemensamma undermedvetna. Då har vi skapat en verkligt stark och riktad kraft.

Summa summarum; för att företagskultur ska ha effekt, gäller det att alla på företaget kan skriva under på den. Finns det motarbetare kommer kraften i kulturen stannas av, och inte ge dess förväntade effekter. A och O är att skapa tydlighet vad gäller företagets riktning, beteenden och attityder. Håll fast vid de som värdesätter desamma och du kommer kunna öka tempot för att bli en verklig kraft i näringslivet. På köpet kommer ett starkt varumärke som blir tydligt för kunder, tydligt för arbetsmarknaden och tydligt för investerare.

Läs även: Glöm utvecklingssamtalet - Öka tempot med instant feedback

Claes Knutson , Challengerguide och grundare av TXP – Tillväxtpartner.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.