Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Feedback ang. ny verksamhet

Feedback ang. ny verksamhet 29 aug 2009 13:53 #27814

Hej!

Har efter en tids förhandlande med en amerikansk tillverkare fått ett exklusivitetsavtal för distribution av deras varor i hela norden. I Europa finns produkterna för närvarande bara i England och Frankrike. Avtalet har kontrollerats av min advokat och det är i sin ordning (medvetandet om lååånga amerikanska avtal har ökat markant)..

Produkterna kan likställas med Sodastream & Nespresso i det avseendet att det är konsumentprodukter som man köper och sedan 'fyller på'. Produkten som sådan är pantentskyddad och det finns (märkligt nog) inget liknande, vilket kan bero på att tillverkaren lanserat produkterna så sent som under 2006 i USA.

Slutkundspriset bör ligga någonstans runt SEK 1500-1700/enhet. Där är i huvudsak en slitdel som måste bytas ut med jämna mellanrum till en kostnad av SEK 200 per gång (jmfr påfyllnad av gas i Sodastreamern). Åter i analogi med Nespresso måste maskinen få nya kaffepoddar för att kunna producera - dessa har ett slutkundspris på runt SEK 140. Det handlar alltså inte på något sätt om några exklusiva produkter.

Jag vill poängtera att produkten inte öht har något med varken kaffe eller läsk att göra - det är bara ett sätt att beskriva produktens egenskaper utan att beskriva vad det är.

Produkten löser ett problem för konsumenten, ett problem som de flesta inte inser att de har förän de förstår vad produkten gör (både tidsvinst och kvalitetsvinst). Det tar ungefär en minut att förklara poängen med produkten. Det finns dessutom en miljövinst med produkten.

Målgruppen för produkten är relativt bred och omfattar i princip kvinnor (70%) och män (30%) som bor i antingen hus (30%) eller lägenhet (70%). Jag har gjort lite undersökningar om målgruppen och kan bara konstatera att det ser ljust ut. Personer som gillar produkten tenderar också att använda internet. Det finns ett stort antal forum som ägnar sig helt åt det produkten löser/effektiviserar. Man har sålt ungefär 1 miljon enheter i USA på 24 månader.

Jag är fullt medveten om att ovan är vagt och luddigt, men det är den bästa bakgrundsbeskrivning jag kunnat komma fram med ;(

Nåväl, med slutkundspriser som ovan ligger bruttomarginalerna på ungefär 60% på 'huvudprodukten' och mellan 60-80% på slitdelar/tillbehör - vilket känns ok.

Distributionsavtalet kommer att ligga i ett av mig nystartat AB. Min tanke är initialt (upp till 12 månader) enbart sälja produkt+tillbehör via webben samt ett väldigt litet antal återförsäljare (bara i storstadsregionerna) och dessutom bara i Sverige. Under denna period är det såklart varumärkesbyggande som gäller.

Förhoppningsvis finns det efter 12 månader lite mer 'kött på benen' vad gäller vilka volymer som produkten kan tänkas generera i våra grannländer i norden och dels en möjlighet att växla över och sälja även via återförsäljare (exempel på ÅF som är intressanta inkluderar ICA, Coop, Bauhaus, Media Markt, Elgiganten osv..). Anledningen till att jag vill göra saker i liten skala först är dels att kolla så att där finns en marknad och dels säkerställa att leveranser fungerar som det ska (intrimning av flödena).

Jag är klart ovan vid B2C, B2B är historiskt mer min melodi. Jag har egentligen fyra huvudfrågor:


  • Kommentar av någon som har erfarenhet just av konsumentbranschen om strategin att inleda på webben för att sedan gå över på fysiska återförsäljare är en bra ide. Eller ska man skita i webben och gå direkt på ÅF-ledet?
  • Vidare undrar jag om det faktiskt *går* att bygga ett varumärke på internet och få upp vettiga volymer via i princip uteslutande e-handel? Vad är smart etableringsstrategi för varumärkesbyggande om man utgår från internet?

  • E-handels-partner (webshop) och logistikpartner, förslag emottages med glädje. Allt som överhuvudtaget kan outsourcas skall outsourcas.

  • Jag är medveten om hur svårt det är att kommentera affärsidén och om produkten kan fungera osv, men med de data jag givit ovan - kommentera gärna om där är något särskilt jag ska tänka på vid etableringen och framgent.


  • Hoppas jag kan få lite konstruktiv feedback ;)

    Mvh

    M
    [/list]

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 29 aug 2009 18:43 #27816

    Intressant. Om vi koncentrerar oss på huvudfrågorna.

    1: Det är jättesvårt att bygga ett eget varumärke på webben. Konsumenter vill klämma och känna, handla där de brukar handla och se att det är något. I synnerhet om det är något som skall fyllas på eller bytas med jämna mellanrum är det viktigt att det finns i butiken hemma.
    Återförsäljare vill inte konkurrera med en direktsäljande distributör. Så, satsa inte för mycket på webben, men gärna en hyfsat informativ sida där man gärna får beställa varor om man betalar en högt riktpris.

    2: Försöker du ändå så gäller det att synas. Massor med Internetreklam is da shit. Tveksamt om en budget med sexsiffriga belopp räcker.

    3: Kolla med Textalk vad gäller webshop. De har en del liknande saker redan.

    Logistikbiten rekommanderar jag någon som finns nära dig. Det är hur skönt som helst att kunna svänga förbi och kolla på transportskador, returer, nya förpackningar som leverantören aningslöst skickat eller felleveranser. Förutsättning är att du bor något så när intill en europaväg.

    4: Har du pysslat med stora svenska återförsäljare förr och har vägar in i deras organisation? Om inte så är ett års "prövning" lite för kort. Min erfarenhet är definitivt att det är ungefär den tiden det tar att få ett möte med dem, komma igenom processen med offerter och avtal, att de skall få in det i sin plan för försäljning och att sakerna sedan rullar ut i butikerna.

    Det är oerhört viktigt när man pratar om nya saker från ett nytt varumärke att synas över allt. I bloggar, i tidningar, i TV, på varuhus, hos Pricerunner & Prisjakt etc. Marknadsförningskostnaden brukar kunna bli enorm innan det lossnar och man är ett varumärke som känns igen av de flesta. Även om man marknadsför sig med gerillametoder så är det många timmars arbete det handlar om.

    De stora återförsäljarna är ofta väldigt kyligt inställda mot sådant som de inte tror säljer sig självt, eller som marknadsförs så hårt att konsumenterna frågar aktivt efter det.

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 30 aug 2009 07:29 #27826

    Tjena, tack för intressanta svar!

    1. Jag har funderat en del just när det gäller konkurrensdelen mellan åf och direktsäljande distributör och problematiken kring det tidigare. Det är onekligen en balansgång - för som du skriver nedan är ÅF (iaf inte de som kan ge volymer) intresserade förän varumärket är känt och det är svårt att bygga ett varumärke utan att sälja produkten. Jag instämmer i det att konsumenter gärna vill kunna peta på saker innan de köper.

    2. 6-siffror känns ok, 7... nja..

    3. Tack! Ska kolla lite närmare på det!

    4. Jag har inte jobbat med återförsäljare/B2C, däremot har jag kunder i annan verksamhet som håller på med just arbete mot återförsäljare - där bör finnas ett antal dörröppnare där som förhoppningsvis kan korta ner ledtiderna. Det återstår dock att se..

    Jag är i Malmö varje dag så det borde inte vara något större problem med att hitta en lämplig logistikpartner - hoppas jag. Tips emottages som sagt med glädje!

    Jag delar sin åsikt med synlighetens viktighet - det gäller att vara slug där. Som jag skrev inledningsvis finns ett antal forum/bloggar/tidningar som kretsar kring det problem som produkten löser, så gerillamarknadsföring är oavsett givet i varumärkesbyggandet.

    Som en parantes - var på ICA Maxi igår och noterade att Lavazza introducerar en ny produkt (snarlik nespresso) exklusivt på ICA Maxi & MediaMarkt för att sedan gå ut i alla butiker.. Givet tillräckligt med pengar så hade det självklart varit smidigast.. Sen är ju Lavazza inte helt okänt som varumärke heller..

    Tack så mycket för feedbacken!

    M

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 30 aug 2009 08:27 #27827


    Som en parantes - var på ICA Maxi igår och noterade att Lavazza introducerar en ny produkt (snarlik nespresso) exklusivt på ICA Maxi & MediaMarkt för att sedan gå ut i alla butiker.. Givet tillräckligt med pengar så hade det självklart varit smidigast.. Sen är ju Lavazza inte helt okänt som varumärke heller..


    En kort "skvallrig" kommentar till detta.

    MediaMarkt är branschens "fnask". De säljer vad som helst i sina varuhus så länge någon är beredd att betala för att ha grejerna där. Många börjar med att få in sin produkt där, för de säger nästan aldrig nej om man betalar tillräckligt. Men trots eller tack vare detta har de ett rätt så trevligt produktutbud av lite mer europeiskt snitt än sina konkurrenter.

    ICA är däremot jobbigare att bearbeta, men jag tror att ICA är rätt kanal för produkten från Lavazza du nämner i förhållande till Coop, Bergendahl eller Axfood. Produkten skulle säkert fungera på Hemköp hos Axfood, men de är en allt mer marginaliserad del av Axfood som man inte satsar särskilt mycket på.

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 30 aug 2009 08:53 #27828

    Skvaller är bra!

    När du skriver "så länge någon är beredd att betala för att ha grejerna där" - menar du i då att distributören står för risken (dvs får betalt först när varorna är sålda)?

    Vad är det för triggers som man kan/ska använda för att få just Elgiganten intresserade, har du några konkreta exempel?

    Jag instämmer i Lavazza & Ica, tror att det kommer att bli hur bra som helst över tid. Deras upptagningsområde är ju gigantiskt.

    M

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 30 aug 2009 09:49 #27829

    Det jag menar är att de brukar tycka att en produktplaceringspeng á allt mellan 10.000kr - 50.000kr per produkt och varuhus är ett lämpligt marknadsföringsbidrag, oavsett de säljer mycket eller inget alls, plus långa betalningstider, stockrotation och priceprotection.

    Elgiganten är tungrott, men kan man få deras franschisebutiker att fråga efter produkten är det lite lättare att få ett möte. Ett annat sätt där är att gå via en distributör som redan är inne hos dem med sitt sortiment. Har inte jobbat med dem på några år, men då var Tura en bra kanal att använda.

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 31 aug 2009 13:44 #27851


    Säg 10kkr per varuhus.. Elgiganten har 67 varuhus i Sverige.. Ger 670kkr, plus alla andra finurliga saker som Elgiganten vill ha.. Sen tillkommer såklart en hel del andra kostnader i utställningspryttlar etc.. Är det galet att resonera som så att det är bättre att investera de pengarna i marknadsföring som går direkt mot målgruppen (som till viss del faktiskt finns ganska lätttillgängligt på internet via forum/bloggar/tidningar) istället?

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 31 aug 2009 14:21 #27852

    Det beror lite på vad man är ute efter. Vill du på kort tid dra igång en mångmiljonindustri så har man inget val. Men kan man tänka sig att växa lite i sin egen takt under några år så är det defnitivt inte fel att hålla sig ifrån de stora pojkarna. De har dessutom en tendens att inte tjäna några pengar på sin försäljning, utan det är ett evigt priskrigande, för att sedan tjäna pengar på tilläggsförsäkringar, tillbehör och avbetalningar.

    Skall man finnas i de stora elektronikvaruhusen är det svårt att finnas i kedjor som t.ex. Elon där man har ett lite annat tänk. I synnerhet om man bara har en produkt. Har man 30 olika kaffemaskiner kan ju alltid Elgiganten och Mediamarkt få sälja fem av dem till vrakpriser, och de mer kunskapsorienterade fackhandlarna säljer det övriga sortimentet.

    SV: Feedback ang. ny verksamhet 31 aug 2009 14:47 #27853

    Tack för ditt snabba svar - jag måste kommentera lite till ;)

    Jag är helt klart för att låta det växa och behålla marginalerna själv, det är inget självändamål att komma upp i massiva volymer om man måste ge bort hela marginalen.

    När det gäller produkten finns det en klar fördel - det finns såhär långt inga konkurrenter öht och jag äger ju exklusiviteten.. så lite kontroll har jag ;) Nackdelen är såklart densamma, inget liknande finns på marknaden..

    Du skriver en väldigt intressant sak också - dvs att man 'delar upp' erbjudandet i flera delar - en del som går ut via exempelvis masshandeln och en som är lite mer exklusiv. Skulle ett alternativ vara att låta exempelvis produkten som sådan gå ut via elgiganten men att man behåller tillbehör/reservdelar och sådant själv? Det hade kanske varit en kompromiss, men går den att genomföra i praktiken?

    Välj kommun från listan