Vad är affärsutveckling?

Affärsutveckla företaget

Affärsutveckling är kanske det mest spännande ordet inom entreprenörskap och företagande. Det betyder och innefattar allt som får ditt företag att vidareutvecklas och växa. Teori och handling blandas och det innefattar ditt företags vision, mål, strategi och fokuserar på ekonomi, marknad, ledarskap och försäljning. Många skulle nog säga att grunden för företagets utveckling handlar om just försäljning - att lägga fokus på sälj bör därför alla som ska starta och driva eget företag.

Man kan definiera ordet som: ”Affärsutveckling är skapandet av ett långsiktigt värde för en organisation och dess kunder.

11 vassa tips för att affärsutveckla ditt företag

Se fler artiklar och tips från våra experter längre ner på sidan.

Så här kan du ta ditt företag till nästa nivå:

1. Kontakta dina kunder regelbundet och samla på dig feedback om vad de tycker och vad du möjligen skulle kunna göra bättre. Det ger inte bara värdefull kunskap för att utveckla produkten/tjänsten, du visar också dina kunder att du verkligen bryr dig. Kör gärna om möjligt en variation av personliga besök, telefonsamtal och e-postmeddelanden. Kundundersökningar kan utföras och skötas online om du har många kunder och vill få snabbare respons.

2. Använd din medarbetare om du har personal. Affärsutveckling görs sällan bra egen hand så gör det ihop med de du jobbar med. Få dem delaktiga!

3. Brainstorming är ett sätt att involvera medarbetare där ni tillsammans får fram de bästa idéerna. Tänk på att inte såga någons idé och låt alla komma till tals. Varför inte bjuda in kunder med som du har en bra kontakt med? Här är praktiska tips inför en brainstorming.

4. Bjud in till workshops, luncher, mässor, föreläsningar, etc för att knyta dina kunder, partners och leverantörer närmare. På så sätt kan ni på ett naturligt sätt utbyta erfarenheter och få tips som kan ligga till underlag för företagets utveckling.

5. Se till att rekrytera en bra och erfaren styrelsegrupp. Smart styrelsearbete kan vara skillnaden mellan ett företag som leder på marknaden och ett som går i konkurs. Det gäller dock att hitta rätt personer!

6. Advisoryboard är ett annat sätt att få in nya idéer och erfarenhet utifrån. Detta kan vara ett alternativ till en styrelse eller ett komplement, det ena utesluter inte det andra. Mer om advisoryboard kan du läsa här

7. Använd den teknik som finns. Det rör på sig snabbt i teknikens värld och på Internet och nya trendiga ord och fraser som ”marketing automation”, ”content marketing”, ”conversion rate”, etc är inte bara tillfälliga modeord. Många av dem ger efter implementering riktiga resultat och kan starkt påverka ett företags försäljning. Att mäta, utvärdera resultat och sedan justera och förbättra är nyckeln, små steg i rätt riktning.

8. Sociala medier är idag självklart, särskilt för den yngre generationen. Kundtjänst och feedback går snabbt och enkelt och direktkontakt med företagets följare/kunder är uppskattat. Facebook är en de mest självklara plattformarna för de flesta företag som det ser ut idag, men det kan ändras framöver.

9. Raka puckar och ärlighet uppskattar alla. Kan du inte leverera något eller vet ett svar, berätta det. Ska du återkomma med mejl eller på telefon en tid eller ett visst datum, se till att göra det. Alla dessa ”små” saker, är skillnaden mellen det mediokra företaget och det som kunderna aldrig lämnar.

10. Anställ rätt människor. Fel medarbetare kostar inte bara tiden för rekrytering och upplärning, de kan även skapa oro och påverka dynamiken i hela företaget. Att rekrytera rätt är dock inte lätt. Läs på eller ta in experthjälp. Mer om personalrekrytering här.

11. Sök samarbete med andra. Rätt samarbetsparter kan lyfta företaget. Det finns många bolag där ni båda kan tjäna på ett samarbete, det gäller bara att vara öppen och våga sätta sig och ner och kolla på vad som kan göras. Känns det inte rätt av någon anledning, förklara det och gå vidare.

Nu går det givetvis att nämna affärsplaner, marknadsplaner, ledarskap och en massa andra saker. Detta ämne kommer aldrig att bli fullt besvarat eller att det på något sätt skulle gå att skriva en manual för hur alla företag ska gå tillväga. Testa er fram och läs vidare – förslagsvis bland artiklarna nedan.

Advisory board - istället för en extern styrelse?

På senare år har det blivit allt vanligare med att sammankoppla en advisory board som ett komplement till den ordinarie styrelsen.... Läs mer
0

Undercover Billionaire – en lärorik resa

En  miljardär... 1.000 kr i fickan...  Tre månader på sig att med hemlighet identitet som okänd person förvandla denna... Läs mer
av Kevin Kane i Affärsutveckling | 3 minuter
0

Så hittar du dina drömkunder

Hur hittar vi våra drömkunder?Ett sätt att hitta nya kunder är att titta på de kunder vi har idag.  Vilka är bra kunder?... Läs mer
0

Jeff Bezos berättar Amazons hemlighet

Amazon har på kort tid växt till ett av de största företagen i världen. Svenska bolag besitter också en enorm potential, som ofta... Läs mer
av Johan Ocklind i Affärsutveckling | 5 minuter
3

Fyra forskningsbaserade skäl till att det är värt att satsa på social hållbarhet

Hållbarhet är så mycket mer än minimal miljö- och klimatpåverkan. 20 % av alla människor i Sverige har en funktionsvariation.... Läs mer
av Aline Groh i Affärsutveckling | 4 minuter
0

Hur du skapar tillväxt i ditt företag - 11 goda råd

En tillväxtresa börjar alltid med ett "Vill" och "Varför" och är startskottet för en resa i tillväxt. Ofta handlar det om en... Läs mer
1

Disciplinerad men samtidigt flexibel

Här beskrivs hur du kan missa chanser om du är alltför målmedveten. Om du är säker på att du är på rätt väg kan du vara... Läs mer
0

Gör som företagen i mästarklass: Skjut först provskott, sedan kanonkulor

I föränderliga tider behöver vi vara innovativa och nytänkande för att hänga med i utvecklingen. Men det är inte hela sanningen.... Läs mer
0

Klarar företaget konkurrensen? Så servar du kunderna och fångar de bästa talangerna

Varför är det så svårt att förändra? Nu när tekniken finns, är det fortfarande bara 11% av Sveriges företag som har tekniken... Läs mer
0

Prissättningskraft – ditt företags outnyttjade potential

Smaka på ordet ”prissättningskraft”. Visst smakar det bra? Din prissättning ger dig kraft. Men vad är prissättningskraft? Jo,... Läs mer
av Per Sjöfors i Affärsutveckling | 5 minuter
0

Utestänger du kunder bara för att de inte kan se? Tips för att öka tillgängligheten

435 000 människor i Sverige lever med en synnedsättning. Uppfyller din verksamhet förutsättningarna att de kan bli dina kunder?... Läs mer
av Aline Groh i Affärsutveckling | 5 minuter
0

Är ditt värdeerbjudande relevant?

I dagens snabbt föränderliga värld ändras ständigt förutsättningarna för ett erbjudande av tjänst, produkt eller en... Läs mer
1

Fusion och delning av bolag – den ultimata guiden!

Delning av ett aktiebolag, även kallat fission, innebär att bolagets tillgångar och skulder övertas av ett eller flera andra... Läs mer
av John Knutsson i Affärsutveckling | 11 minuter
0

Förbättra dina marginaler med välkänd modell

Det kan ibland vara svårt att få en bra överblick över ett företags samtliga produkter (produktportfölj) och veta vilka av dem... Läs mer
0

Stärk organisationen med en funktionsriktad utvecklingsplan

En viktig pusselbit för företag inom tjänstesektorn är att bygga system av effektiva arbetsprocesser och organisera verksamheten... Läs mer
av Ageras i Affärsutveckling | 4 minuter
0