av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1167 artiklar

Prissättning på en produkt eller tjänst är ofta en utmaning för småföretagare. Det ska vara attraktivt för kunden och samtidigt täcka kostnaderna du har i företaget. Ja, helst bli lite över med.

 

Ett vanligt misstag är att ta för lite betalt. Det är lätt att tro att fler kommer att köpa, vilket säkert kan vara sant, men är det värt det?

Att inte våga sätta ett högre pris kan handla om självförtroende, att inte riktigt våga ta i lite extra. Det kan ju faktiskt också bli så att kunden tackar nej och för en nyföretagare är varje kund väldigt viktig. Men här gäller det att vara modig och testa sig fram.

Här är några anledningar till varför du ska satsa på kvalité och service; på att bli bäst, i stället för att gå i fällan och leverara en lågprisprodukt.

Någon kan alltid vara billigare

Hur lågt pris du än väljer finns det alltid någon som kan vara billigare. Ett företag med mer kapital kan dessutom gå med förslust de första åren, det har du som småföretagare inte råd med. Det finns heller ingen anledning till det. För…

… De flesta kunder är inte intresserade av lågpris

Hur ofta letar du själv efter det billigaste? Det gör vi nog alla ibland men de allra flesta har varken tid eller lust att alltid köpa det som har lägst pris. Köper vi online kan det t ex vara viktigare att e-butiken känns trygg och att man kan lita på att få sin vara i tid och i bra skick.

Tips hur sätter rätt pris

Folk är villiga att betala för kvalitet och service

För andra är service det viktigaste. Returrätt, enkelt att kunna nå kundservice, möjlighet till avbetalning är några saker som kunder upplever som viktiga fördelar.

Kvalitét är en annan aspekt. För i många fall innebär en billig produkt också en sämre produkt med kortare hållbarhet.

Trogna, lojala kunder

En kund som hela tiden letar efter det bästa priset kommer förr eller senare att hitta just det, hos någon annan. En kund som däremot är ute efter kvalité och service är mer benägen att stanna kvar hos det företag som erbjuder just detta.

Så satsa på att leverera andra kundfördelar i stället för ett lågt pris – satsa på lägre volymer och högre marginaler, mer värde och en bättre kundupplevelse, så slipper du priskrig-träsket som alla förlorar på i längden.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.