Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Varför misslyckas så många startups? Forskare har undersökt orsakerna

Dela artikeln
onsdag, 18 maj 2016 0
Varför misslyckas så många startups? Forskare har undersökt orsakerna Text av John Knutsson & Patrik Nilsson

De allra flesta startup-företag misslyckas. Enligt den statliga myndigheten Tillväxtanalys går hela 35% av alla nystartade företag i konkurs inom 3 år. Vad är det då som gör att vissa lyckas och andra misslyckas?

Forskare i USA har gått igenom rapporter från 200 kraschade startups. Rapporten bygger på andrahandsmaterial där det är företagsgrundarnas egna berättelser som undersökningen utgår från. Detta kan ses som en negativ faktor i sig, men kan även ses positivt. Särskilt med tanke på att företagsgrundarna själva är de som är mest insatta i företagen så är det positivt att deras egna berättelser analyseras. Dessutom minskar risken att den objektiva överblicken blir felaktig i och med att undersökningen grundar sig på så pass många individuella och självständiga företagsrapporter. Tillvägagångssättet för studien är därför fruktbar och intressant.

Den faktor som oftast citerades av grundarna som anledningen till att företagen kraschade var att deras affärsmodell inte var ”livskraftig”. Denna anledning nämndes i fler fall än brist på pengar.

15 vanligaste orsakerna till startup-konkurs

Anledningarna till att företagen kraschade enligt rapporten kan rangordnas enligt följande:

1. Affärsmodellen var inte livskraftig/olönsam
2. Pengarna tog slut
3. Inte tillräckligt med ”dragkraft”
4. Saknade finanser/investerare
5. Tekniska problem/problem med produkterna
6. Ointresserad marknad
7. Utkonkurrerade
8. Problem med kundbearbetning
9. Brist på fokus
10. Disharmoni i teamet/bland investerarna
11. Dålig tajming
12. Prissättningsproblem/kostnadsproblem
13. Brist på erfarenhet
14. Juridiska problem
15. Problem med anpassning

Vissa kategorier av företag hade specifika problem

Företag som oftast stötte på problem var modeföretag (vanligaste problem: slut på pengar eller problem med investerare). Företag som sysslade med sociala medier hade problem med att få ”dragkraft” och att skapa livskraftiga affärsmodeller. Mjukvaruföretag ansåg att deras problem oftast var att de hade för mycket fokus på de tekniska aspekterna av produkten och att de ignorerade vad kunder verkligen ville ha.

Externt finansierade eller självfinansierade företag

När företag växer organiskt utan extern finansiering benämns det ofta som bootstrapping på engelska.

I undersökningen kunde man få fram att bolag som var externt finansierade oftast var de som fick slut på pengar (28 % av 147 externt finansierade företagsstarter). Bland självfinansierade företag var pengabrist dock en ovanlig anledning till att företaget gick omkull (anledningen kom på 10:e plats). För självfinansierade företag var den vanligaste orsaken att deras affärsmodell inte var tillräckligt bra (25 %) – vilket delvis kan förklara varför dessa företag inte kunde få extern finansiering (en femtedel av de självfinansierade företagen sa att ett av deras större problem var att de inte kunde få extern finansiering).

Självfinansierade företag angav också oftare som orsak att brist på erfarenhet eller kompetens var en orsak till kraschen, jämfört med externt finansierade företag (15 % jämfört med 3 %). En annan intressant aspekt mellan externt finansierade företag och självfinansierade är att företag som var tungt externt finansierade ofta blev utkonkurrerade. Detta var inte ett problem som självfinansierade företag hade eller företag som drog in mindre än 1 miljon dollar, men det var vanligt bland företag som hade 10 miljoner dollar i intäkter eller mer.

10 tips för att undvika konkurs och problem med likvida medel

Varför lyckas då företag?

Kolla på denna film. (6 minuter lång)

Bill Cross har undersökt fem faktorer som anses ha mest betydelse för en startups framgång. Dessa faktorer är i ordning av dess betydelse:

  • Timingen
  • Teamet/genomförande
  • Affärsidén
  • Affärsmodellen
  • Finansieringen

Bill Cross anser alltså att affärsmodellen inte är av så stor vikt, det går alltid att lägga till en sådan längre fram, medans timing är den viktigaste faktorn för framgång. Intressant även här att finansiering inte ses som så viktigt.

Några reflektioner

  • Kan det vara så att risken för att få brist på kapital ökar när man tar in investerare? Varför i så fall?
  • Är det värt att med hjälp av trendspaning och omvärldsanalys kolla om timingen för uppstart är rätt?
  • Hur gör man för att genomförandet ska gå som planerat där alla i teamet jobbar i samma riktning? Hjälper det att lyfta fram syftet?

Välj kommun från listan