Skillnad debet/kredit?

28
Hej
Jag är i uppstartsfasen av mitt enskilda firma. Jag fattar inte så mycket om företagsekonomi och bokföring. Skall dock gå en kurs, men till då hoppas jag få litet hjälp här. Det har sig så att jag inte fattar riktigt skillnaden debet/kredit. Vad skall stå vart?
Jag kommer inte att sälja varor, utan it tjänster/support.
Priset jag tar är 495 pr timme inkl moms. Säg då att jag får betalat för en timme, hur skriver jag in det och vart?
Går det då på debet? Isånafall vad skall stå som kredit?
Måste man skriva in båda debet och kredit i varje rad?

Mvh
Tord
2066
2
[quote author=rentanerd link=topic=2700.msg11298#msg11298 date=1187548606][br]Hej[br]Jag är i uppstartsfasen av mitt enskilda firma. Jag fattar inte så mycket om företagsekonomi och bokföring. Skall dock gå en kurs, men till då hoppas jag få litet hjälp här. Det har sig så att jag inte fattar riktigt skillnaden debet/kredit. Vad skall stå vart?[br][/quote][br][br]Debet är den vänstra kolumnen och kredit den högra.[br][br][quote][br]Jag kommer inte att sälja varor, utan it tjänster/support. [br]Priset jag tar är 495 pr timme inkl moms. Säg då att jag får betalat för en timme, hur skriver jag in det och vart?[br]Går det då på debet? Isånafall vad skall stå som kredit?[br][/quote][br][br]Om du tar 495 kr inklusive moms innebär det ett timpris på 396 kr exklusive moms.[br]Du skriver då in:[br]495 kr i debet på konto 1510 (kundfordringar) (*)[br]396 kr i kredit på (exempelvis) konto 3041 (Försäljning tjänst).[br] 99 kr i kredit på konto 2611 (Utgående moms 25%)[br][br](*) Om du bara bokför när betalning sker (sk. kontantmetoden) använder du kontot som betalningen hamnade på (1910 kassa, eller 1930 bank).[br][br][quote][br]Måste man skriva in båda debet och kredit i varje rad?[br][br]Mvh[br]Tord[br][br][/quote][br][br]Vet inte om du sköter bokföringen manuellt, utan eller med dator och i så fall vilket program, men normalt skriver man bara i antingen debet eller kredit på en rad, där varje rad är ett konto. Debet och kredit skall dock alltid vara exakt samma.[br][br]Kort förklarat är debet och kredit för konto:[br]1xxx (tillgångar) debet = +, kredit = -[br]2xxx (skulder) debet = -, kredit = +[br]3xxx (inkomster) debet = -, kredit = +[br]4xxx-7xxx (utgifter) debet = +, kredit = -[br][br]Dvs. om du får in pengar till din kassa (konto 1910) = kassan ökar = debet.[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
28
Tack så mycket, börjar fatta litet mer nu.[br][br]Nu undrar jag, vilket av beloppen skall jag betala skatt av? debet eller kredit beloppet?[br][br]OM man inte har någon utgående moms, hur betalar och räknar man ut momsen man skall betala då?[br][br]Mvh[br]Tord
68
[br]Hej,[br]Ladda ner vår gratiskurs i bokföring.[br]http://www.unicell.se/?s=7[br]Det kommer att ta Dig 20 minuter att läsa - men sedan vet Du skillnaden mellan debet och kredit.
720
[quote author=rentanerd link=topic=2700.msg11305#msg11305 date=1187561733][br]Tack så mycket, börjar fatta litet mer nu.[br][br]Nu undrar jag, vilket av beloppen skall jag betala skatt av? debet eller kredit beloppet?[br][br]OM man inte har någon utgående moms, hur betalar och räknar man ut momsen man skall betala då?[br][br]Mvh[br]Tord[br][/quote][br][br]Du betalar skatt på ditt resultat, dvs skillnaden mellan dina intäkter och dina kostnader. Intäkterna är det du bokför på ett konto som börjar på 3 och dina kostnader det du bokför på konton som börjar på  4 - 8. Det som bokförs på konton som börjar på 1 och 2 tillhör alansräkningen och påverkar inte alls resultatet utan visar fördelningen på bolagets skulder och tillgångar och var de är "placerade" någonstans. [br]Skillnaden mellan debet och kredit kan man säga är att allt som du tillför bolaget eller bolaget äger bokas i debet och allt som försvinner från bolaget eller som är bolagets skulder bokas i kredit.[br][br]
100
debet och kredit är enkelt att förstå om man det första av allt börjar med vart pengarna går in eller ut från företaget.[br][br]pengar in  deb[br]pengar ut kred[br][br]då blir det lättare med konteringarna, summan som blir i debet ska va detsamma i kredit.[br][br]tex så här köp av en vara[br][br]1930 kred  5000 kr[br]2641 deb  1000 kr[br]5420 deb  4000 kr                    deb          kred[br][br]                                              1000          5000[br]                                              4000[br][br]                      summa            5000            5000
28
[quote author=Jonathan link=topic=2700.msg11304#msg11304 date=1187560942][br][quote author=rentanerd link=topic=2700.msg11298#msg11298 date=1187548606][br]Hej[br]Jag är i uppstartsfasen av mitt enskilda firma. Jag fattar inte så mycket om företagsekonomi och bokföring. Skall dock gå en kurs, men till då hoppas jag få litet hjälp här. Det har sig så att jag inte fattar riktigt skillnaden debet/kredit. Vad skall stå vart?[br][/quote][br][br]Debet är den vänstra kolumnen och kredit den högra.[br][br][quote][br]Jag kommer inte att sälja varor, utan it tjänster/support. [br]Priset jag tar är 495 pr timme inkl moms. Säg då att jag får betalat för en timme, hur skriver jag in det och vart?[br]Går det då på debet? Isånafall vad skall stå som kredit?[br][/quote][br][br]Om du tar 495 kr inklusive moms innebär det ett timpris på 396 kr exklusive moms.[br]Du skriver då in:[br]495 kr i debet på konto 1510 (kundfordringar) (*)[br]396 kr i kredit på (exempelvis) konto 3041 (Försäljning tjänst).[br] 99 kr i kredit på konto 2611 (Utgående moms 25%)[br][br](*) Om du bara bokför när betalning sker (sk. kontantmetoden) använder du kontot som betalningen hamnade på (1910 kassa, eller 1930 bank).[br][br][quote][br]Måste man skriva in båda debet och kredit i varje rad?[br][br]Mvh[br]Tord[br][br][/quote][br][br]Vet inte om du sköter bokföringen manuellt, utan eller med dator och i så fall vilket program, men normalt skriver man bara i antingen debet eller kredit på en rad, där varje rad är ett konto. Debet och kredit skall dock alltid vara exakt samma.[br][br]Kort förklarat är debet och kredit för konto:[br]1xxx (tillgångar) debet = +, kredit = -[br]2xxx (skulder) debet = -, kredit = +[br]3xxx (inkomster) debet = -, kredit = +[br]4xxx-7xxx (utgifter) debet = +, kredit = -[br][br]Dvs. om du får in pengar till din kassa (konto 1910) = kassan ökar = debet.[br][br][/quote][br][br][br]är det jag eller är det nåt fel här?[br]räknestykke ditt är med 20% inte 25% moms[br]för 25% av 495 är 123.75[br]jag får bare fel och jag får jo utg moms på debet sidan inte kredit sidan.  [br][br][url=http://dreamnet.se/bilder/hm.jpg]http://dreamnet.se/bilder/hm.jpg[/url]
1324
2
[quote author=rentanerd link=topic=2700.msg11391#msg11391 date=1187804970][br][br][br]är det jag eller är det nåt fel här?[br]räknestykke ditt är med 20% inte 25% moms[br]för 25% av 495 är 123.75[br]jag får bare fel och jag får jo utg moms på debet sidan inte kredit sidan.  [br][br][/quote][br][br]Sverige har 25% och 20% moms. [br][br]Om du köper en vara för 800:- + moms så är det 25% moms som skall adderas = 800*0,25 = 200 så totalt 1000:-[br][br]Om du däremot köper en produkt för 1000:- inkl moms så är det 20% som är moms. [br]1000:- * 0,2 = 200  [br][br]Hans[br]
720
Av ett totalt fakturabelopp så är momsen 20%. Om du lägger på momsen på ett pris så lägger man på 25%. Det är skillnad om du räknar pålägg eller marginal.[br][br]Ex priset exkl moms 100 kr[br]Moms 25%                25 kr[br]Totalt pris                125 kr[br][br]Här har du räknat ut momsen som ett pålägg med 25%.[br][br]Totalt pris               125 kr[br]Varav moms 20%   25 kr     (125*0,2 = 25)[br]Priset exkl moms   100 kr[br][br]Här har du istället räknat ut hur stor del momen är av det totala priset (marginalberäkning).[br][br]Sedan "får" du väl inte momsen på fel sida, den hamnar på den sida du väljer att bokföra den. Om jag tittar på din bild så har du valt att lägga det som en inkommande faktura och om du inte väljer att boka debet/kredit själv så beror det antagöigen på detta. Inkommande fakturor är de som du får av andra och där har du ingående moms och den bokas i debet.[br]Det andra felet du gjort är att boka 399 på 1510, det innebär att du bara skriver en faktura på 399 kr inkl moms, på 1510 ska hela fakturabeloppet finnas dev 495 kr för din del.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.