Avsluta året, vad behöver vi egentligen göra ?

62
Vi är ett handelsbolag med två fysiska människor som delägare (50/50).

Har haft affärsverksamhet sedan feb 2006 och funderar nu över våra skyldigheter inför bokslut / årsredovisning / deklaration etc. Vad behöver vi göra och vad behöver vi inte göra ?



Jag tycker personligen att det låter lite väl "lätt" att vi inte behöver göra någonting, inte ens deklarera för handelsbolaget ?



Vi har inte omsatt de 20 prisbasbelopp som pratas om i bifogat referat här nedan.



Bokföringen har skett löpande i SPCS 200 och moms har deklarerats på internet och betalats varje månad.



Sid 6:

Ur: Skatteregler för delägare i handelsbolag.



SKV 299 utgåva 11



Bokföring

Handelsbolag är alltid bokföringsskyldiga. Under

vissa förutsättningar behöver bolaget inte avsluta

den löpande bokföringen med årsbokslut eller årsredovisning.

Det gäller om bolaget



. har en årlig nettoomsättning som normalt inte uppgår till mer än tjugo prisbasbelopp,



. endast har fysiska personer och dödsbo som delägare, och



. inte är moderföretag i en koncern.



Alla andra handelsbolag som inte uppfyller ovanstående

villkor ska avsluta den löpande bokföringen

med årsbokslut eller årsredovisning.

http://www.drakbutiken.se
206
Deklarera måste ni göra, det som avses är att ni kanske inte måste göra ett bokslut utan kan använda er av en förenklad version, lik den för enskilda firmor där ni använder er av balans och resultatrapporten, ett förenklat bokslut.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
62
Ok, lite som jag misstänkte då men det framgår ju inte direkt i texten från skatteverket. Men du är på det klara i att vi måste göra ett förenklat bokslut minst ?
http://www.drakbutiken.se
206
Ja, justeringar gällande avskrivningar (om ni har inventarier) periodiseringar (interims- fordringar/skulder) och övrigt (ej avdragsgilla kostn. tex representation som överstiger 90 kr/pers.) måste ändå göras. [br] [br]Ni använder er av INK4-deklarationen där ni måste fylla i s 1, 3, 4, 7 utan bokslut. [br]S 3 gäller avskrivningarna och s 7 avser inkomster och övriga justeringar, dessa hämtas från balans- och resultatrapporten. [br] [br]Var delägare skall också redovisa inkomsterna på blankett N3A.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
62
Vi har inga avskrivningar eftersom vi inte äger inventarier, inga periodiseringar eller övrigt som du nämnt. Behöver vi fortfarande göra ett förenklat bokslut alá INK4 ?
http://www.drakbutiken.se
206
ja, INK4 är bolagets deklaration, har ni inte skickat någon faktura eller fått någon leverantörsfaktura eller har moms att redovisa för november och december?
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
62
Jo moms har vi ju att redovisa för varje månad.
http://www.drakbutiken.se
206
Skickat någon faktura i januari som gäller arbetad tid/sålda varor under december? Då skall dessa periodiseras. [br]Betalt räkningar i december som gäller för januari, tex hyra som man oftast betalar i förskott? det skall isf perodiseras. [br]Momsen är i årsavslutet en interimsskuld/fordran.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
4
[quote="Bokf. Kontrollera"]Skickat någon faktura i januari som gäller arbetad tid/sålda varor under december? Då skall dessa periodiseras. [br]Betalt räkningar i december som gäller för januari, tex hyra som man oftast betalar i förskott? det skall isf perodiseras. [br]Momsen är i årsavslutet en interimsskuld/fordran.[/quote] [br] [br]När du skriver att fakturor gällande december som bokförts i januari "skall .. periodiseras" menar du då att bokföringslagen el.motsv. kräver att man gör på detta sätt eller är det för min egen skull jag bör periodisera intäkterna så? (samma fråga gäller egentligen räkningarna)
720
[quote="th0car"][quote="Bokf. Kontrollera"]Skickat någon faktura i januari som gäller arbetad tid/sålda varor under december? Då skall dessa periodiseras. [br]Betalt räkningar i december som gäller för januari, tex hyra som man oftast betalar i förskott? det skall isf perodiseras. [br]Momsen är i årsavslutet en interimsskuld/fordran.[/quote] [br] [br]När du skriver att fakturor gällande december som bokförts i januari "skall .. periodiseras" menar du då att bokföringslagen el.motsv. kräver att man gör på detta sätt eller är det för min egen skull jag bör periodisera intäkterna så? (samma fråga gäller egentligen räkningarna)[/quote] [br] [br]Bokföringslagen kräver det men lämnar samtidigt en öppning för just upplupna intäkter. Om du fakturerar på löpande räkning (alltså inte fastprisuppdrag) så kan man utnyttja alternativregeln som säger att det räcker att ta upp intäkterna när de faktureras och man behöver alltså inte periodisera. [br]Men det gäller alltså bara intäkter, alla andra kostnader måste hamna på rätt år och alltså periodiseras. [br]Vad man måste tänka på är att bokföringslagen sätter sina gränser i det faktum att ett bolag inte får sätta högre värden på sina tillgångar (vilket en upplupen intäkt är) än vad de faktiskt är värda medan skattereglerna sätter sina gränser i att man inte får sänka sitt resultat enbart för att ungå skatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.