Vara anställd eller hyra in mig?

15
Tjenare, jag har nu startat eget och gått ner på timanställning men idag fick jag erbjudande av min arbetsgivare att han skulle hyra in mig istället..



Enligt honom så kostade jag honom som anställd ca 140kr/tim och fick nu ett "erbjudande" där kan skulle betala 150kr exl. moms men då får jag stå för socialaavgifterna själv och alla dom nu andra avgifterna som kan komma..

Hans tanke är väl att jag ska få ungefär samma lön som jag hade som anställd så han inte var villig och betala de jag egentligen tar per timme..



Det jag nu undrar över då jag inte är riktigt inne på det hära med alla skatter och avgifter som tillkommer om vad jag gör mest vinst på? att forstsätta vara anställd eller om jag ska hyra in mig?

Detta gäller enskild firma då detta även påverkar skulle jag tro.
488
Jag tycker han borde betala dig lite mer om du fakturerar jämfört med om du är anställd. Du har större trygghet som anställd, och omvänt har han större frihet (att avbryta ert samarbete) när du fakturerar. Det tycker jag du borde få viss kompensation för. [br] [br]Annars räknar man väl ofta schablonmässigt att bruttolönen x 1,5 = kostnaden (på ett ungefär). Då ingår semester 13%, arbetsgivaravgifter kanppt 33%, pension x%. [br] [br]Om du fakturerar, ska din f.d. arbetsgivare fortfarande hålla dig med arbetsplats, dator o.s.v eller ska du stå för det själv? Det är isåfall ökade kostnader för dig att tänka på.
1616
4
Var det inte nu så att Skattemyndigheten inte tillåter att man enkom jobbar åt en kund då detta kan ses som anställningsförhållande? [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
488
Ja, särskilt om du har varit anställd där precis innan.
15
Arbetwsgivaren kommer fortsätta hålla med arbetsplats och dator osv. så det kommer inte bli ökade kostnader på så sätt iaf.. [br] [br]Sedan så är det tänkt att han kommer bara hyra in mig nån dag i veckan (1-2 dagar i veckan, kanske 3 nån enstaka) och resten är det tänkt att jag ska hyra in mig hos andra kunder, så jag kommer inte enbart ha min arbetsgivare som kund. [br] [br] [br]Sedan tänkte jag hur man gör när man räknar "tvärtom" är det delat på 1,5 då? [br]Exempel nu där jag räknar ut månadsmässigt, kommer inte endå stämma då jag inte kommer jobba där en hel månad: [br] [br]150kr x 170 timmar/mån = 25500 kr [br] [br]25500kr /1.5 = 17000kr [br] [br]sedan undrar jag nu om det tillkommer nå andra skatter och avgifter på detta nu? känns som jag måste läsa på detta lite oxå faktiskt, är lite rudis just nu på detta :oops: [br] [br] [br] [br]EDIT: Nu hittade jag etableras mall för resultatbudget, man kanske ska gå efter den? [br] [br]Resultat: 25500 [br] [br]Egenavgifter vid [br]EF/HB/KB 25% av result. : 6375 [br] [br]Nettoint (bruttolön) = [br]Result. - egenavg. 19125 [br] [br]Inkomstskatt: 6311 [br] [br]Ägarlön efter skatt: 12814 [br] [br]så då kommer det slutliga bli 12814kr? [br] [br]Det var denna resultatbudget mall jag hittade på etablera [br] [br]http://www.etablera.info/files/download.asp?Filename=thcvQnvcvc9LN7qeyT1Vld139UrlrnLu.xls
46
[quote="PeterMK"]Tjenare, jag har nu startat eget och gått ner på timanställning men idag fick jag erbjudande av min arbetsgivare att han skulle hyra in mig istället.. [br] [br]Enligt honom så kostade jag honom som anställd ca 140kr/tim och fick nu ett "erbjudande" där kan skulle betala 150kr exl. moms men då får jag stå för socialaavgifterna själv och alla dom nu andra avgifterna som kan komma.. [br]Hans tanke är väl att jag ska få ungefär samma lön som jag hade som anställd så han inte var villig och betala de jag egentligen tar per timme.. [br] [br]Det jag nu undrar över då jag inte är riktigt inne på det hära med alla skatter och avgifter som tillkommer om vad jag gör mest vinst på? att forstsätta vara anställd eller om jag ska hyra in mig? [br]Detta gäller enskild firma då detta även påverkar skulle jag tro.[/quote] [br] [br]Nu vet jag inte vad det är för tjänst du säljer eller vad du jobbade med hos din förre arbetsgivare, men 150:- timmen är på tok för låg timtaxa. En vanlig hantverkare debiterar minst det dubbla plus moms. [br]Tänk på att du förutom sociala avgifter även måste betala pensionsförsäkringar och olyckfallsförsökring som din arbetsgivare gör när du är anställd samt företags och ev. ansvarsförsäkring. Kanske även en revisor som tar hand om din bokföring, m.m [br]Dessutom slipper din förre arbetsgivare arbetsgivaransvaret vilket är värt mycket (slipper betala sjukpening m.m) samt att du inte kan få A-kassa om uppdragen tryter. [br]Du kan ju heller inte räkna med att du alltid kommer att ha full beläggning. [br]Och sist men inte minst, börjar du med att bara ta 150:-/timmen, hur ska du kunna höja ditt pris senare när du upptäcker att du är alldeles för billig och inte får ihop din ekonomi?? [br] [br]/ TT
1616
4
Måste poängtera att revisorn INTE får göra bokföringen och revisionen. Det är i sig fel och förbjudet att granska sin egen bokföring och godkänna den. [br]En redovisningskonsult gör bokföringen (om man inte sköter den själv) och revisorn granskar att bokföringen är korrekt. [br] [br]150kr tim är för lågt det blir inget över efter skatt sociala kostnader samt övriga kostnader som medförs att bedriva verksamhet. Det är knappt ens timlön som anställd. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
46
[quote="Mojo"]Måste poängtera att revisorn INTE får göra bokföringen och revisionen. Det är i sig fel och förbjudet att granska sin egen bokföring och godkänna den. [br]En redovisningskonsult gör bokföringen (om man inte sköter den själv) och revisorn granskar att bokföringen är korrekt. [br][/quote] [br]Ja, det är korrekt och jag skrev fel i hastigheten, men nu var det kostnaden för att leja ut bokföringen jag syftade på. :wink: [br] [br]/ TT
355
1
har varit lite inblandad i verksamhet som handlat om att hyra ut personal och då var jag tvungen att räkna, åtminstone, 240:- per timma för att löntagarn skulle få 100:- [br]Det är en väldig massa kostnader som är lätt att glömma av i dessa sammanhang. Sedan måste du ju även räkna in den tiden du raggar jobb. Detta kostar bara pengar och tid. Nej var försiktig och ta ordentligt betalt. Du skulle ju kunna jämföra med de större bemanningsföretagen. Dessa tar minst 230:- per timma.
1
Det största misstaget du kan göra är att pruta på dig själv. [br] [br]Om din arbetsgivare betalar 140:- före skatt ska du minst dubblera den summan om du ska debitera för samma uppgifter som egen företagare. [br] [br]Dessutom ska du, som övriga medlemmar nämner ovan, räkna in kostnad för tid som går till jobbraggande, administration, sjukdom, utbildning och allt annat som du själv måste ansvara för som egen företagare. [br] [br]Säg till din chef att du vill ha 300:-/h ex. moms. Det kommer både du och han att tjäna på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.