När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Som Topic säger! När jag skickar in min "deklaration" till skatteverket med hur mycket egenavgifter/moms/skatt jag ska betala, ska jag då bifoga samtliga kvitton etc? eller enbart för mina avdrag eller hur fungerar det egentligen?
Hej,[br][br]Du menar när du lämnar in din deklaration för din enskilda firma, vad du behöver lämna in till skatteverket? [br][br]Du lämnar in din deklarationsblankett och bilagor du behöver för din redovisning. (Finns på ditt skattekontor eller http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/foretagare/meny.4.2a9d99b2110b7fcf5c080001283.html )[br][br]Kvitton, fakturor etc, lämnar du enbart in om någon på skatteverket ber om det. [br][br]Hoppas jag förstod din fråga rätt ;-)[br][br]//Marta
Ofta, kan jag inte svara på.[br][br]Kan vara i specifika fall de ber om detta. Det kan tex, vara att de tycker att du behöver specificera en viss utgiftspost. Att de kanske anser att den är för hög i förållande till din verksamhet. Eller liknande.[br][br]Eller om du skulle råka ut för en revision, då vill de ha in ALLT. [br][br]//Marta[br][br]
Okej, hur väljer de ut de som "råkar ut" för revision? Slumpmässigt eller om det verkar skumt?[br][br]Vad är det värsta som kan hända om några papper saknas eller om man råkat fel på någon tusenlapp någonstans eller liknande av ren okunskap?
Vad jag hört är att skatteverket väljer ut vissa branscher de granskar mer noggrant olika år.[br][br]Skulle ett papper saknas i din bokföring och resten vara ok, tror jag inget skulle hända, möjligen att du får komplettera med detta, eller att du inte får göra avdrag för posten i din redovisning. Skulle något vara fel i redovisningen vad gäller skatteinbetalningar eller felplaceringar på ett konto etc, ser de nog till att detta korrigeras. ;-)
Skatteveket är tiill för att hjälpa dig. Matr. sparas i 10 år. man har alltid rätt att yrka avdrag är man tveksam kan man ta det öppet annars kan man överklaga eller acceptera att man inte fick avdrag. Om det är någon som har ärenden mer än jag från tax 2002 som inte är överklagat så har ni ett halvår på er sedan fortsätter det hela igen eller också begär man omprövning om nya fakta kommit fram. Jag var just nere till posten med en bunt. Det ska bli intressant och se om vi fått en ny regering som kan styra upp galenskaper eller om det är som förut.
Vad menas egentligen med avdrag? Om jag köper frimärken till företaget, är det då ett avdrag? Eller vad är det man ska bifoga till skatteverket egentligen?
Frimärken är en kostnad som dras av direkt. Det kan ma göra med inventarier som köps in för max 5´+ moms deta för att förenkla något för företag och myndigheter. Sakerna ska användas i företaget. Försök att gå en bokföringskurs så klarnar begreppen.
[quote author=lars arenander link=topic=2495.msg9823#msg9823 date=1182786455][br]Frimärken är en kostnad som dras av direkt. Det kan ma göra med inventarier som köps in för max 5´+ moms deta för att förenkla något för företag och myndigheter. Sakerna ska användas i företaget. Försök att gå en bokföringskurs så klarnar begreppen.[br][/quote][br][br]Dras av direkt innebär att det godkänns automatiskt och därför behöver man inte bifoga kvitto eller är jag fel på det? :)
Alla kostnader i ett företag kan man säga är avdragsgilla. Mindre summor drar man av som en direkt kostnad i företaget, däremot när man börjar tala om saker som kostar mer än 5000 kr (minns numera inte vart gränsen går för en enskild firma, kanske någon annan som vet...) är det Inventarier och man börjar göra avskrivningar på dessa saker.[br][br]Allt du köper till företaget, om det så är ett frimärke för 5,50 och du tar upp detta i din redovisning, måste du ha ett kvitto som du själv sparar i din verifikationspärm.[br][br]Däremot när det gäller din deklaration, behöver du som tidigare nämnt inte skicka med några kvitton/underlag, om de på skatteverket inte begär att du lämnar in detta.[br][br]//Marta
Tack![br][br]Rätta mig om jag har fel men man behöver väl inte specificera några som helst kostnader? utan det räcker väl att man fyller i hur mycket skatt man ska betala in?
Hur menar du med kostnader?[br]Om du menar i deklarationen, är det bara följa instruktionerna som finns med för respektive blankett du ska fylla i.[br][br]Finns olika "kolumner" där du fyller i dina intäkter och de olika utgiftsposterna etc.[br]På så sätt specificerar du de olika posterna, men inte varje kostnad för sig.[br][br]Hoppas jag förstod dig rätt! ;)[br][br]//Marta
[quote author=marta link=topic=2495.msg9836#msg9836 date=1182798733][br]Hur menar du med kostnader?[br]Om du menar i deklarationen, är det bara följa instruktionerna som finns med för respektive blankett du ska fylla i.[br][br]Finns olika "kolumner" där du fyller i dina intäkter och de olika utgiftsposterna etc.[br]På så sätt specificerar du de olika posterna, men inte varje kostnad för sig.[br][br]Hoppas jag förstod dig rätt! ;)[br][br]//Marta[br][/quote][br][br]Ja, jag tror att du förstod mig :nicka Skulle du kunna länka till blanketterna som ska fyllas i för en enskild firma?
Är inte till 100% säker när det gäller enskild firma, men skulle tro att det mesta finns med på första längen du fick:[br][br][quote]http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/foretagare/meny.4.2a9d99b2110b7fcf5c080001283.html )[br][/quote][br](Sökte på "Deklaration enskild firma" på skatteverkets hemsida och fick fram den)[br]Skulle tro att du har allt du behöver där, förutom den vanliga deklarationsblanketten.[br]När du sedan ska ha fram en blankett, sök efter respektive blankett på skatteverkets hemsida. [br][br]Är du osäker, rekommenderar jag dig att ringa eller gå ner till skatteverket så får du de svar på de frågor du har kring de blanketter du behöver för din verksamhet.[br][br]//Marta
[quote author=Erikk link=topic=2495.msg9837#msg9837 date=1182798848][br][quote author=marta link=topic=2495.msg9836#msg9836 date=1182798733][br]Hur menar du med kostnader?[br]Om du menar i deklarationen, är det bara följa instruktionerna som finns med för respektive blankett du ska fylla i.[br][br]Finns olika "kolumner" där du fyller i dina intäkter och de olika utgiftsposterna etc.[br]På så sätt specificerar du de olika posterna, men inte varje kostnad för sig.[br][br]Hoppas jag förstod dig rätt! ;)[br][br]//Marta[br][/quote][br][br]Ja, jag tror att du förstod mig :nicka Skulle du kunna länka till blanketterna som ska fyllas i för en enskild firma?[br][/quote][br][br]http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680003583/215217.pdf[br]http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800015524/2152a17.pdf[br][br]Detta är blanketterna (bägge ska fyllas i) för tax 2007. Nästa år kommer de att se lite annorlunda ut men det är iallafall på ett ungefär samma poster som ska specificeras.
direkt man får tillbaka mycket moms från skatteverket så ska dom börja kräva in alla kvitton osv, men direkt då man betalar en jäkla massa moms så bryr dom sig inte.... [br][br]Efter att man kommit hem från en och en halv veckas semester så fick man ju givetvis ett sådant papper, och nu under semestertider är det inte allt för lätt att få tag på dom som sköter min bokföring heller, men som tur var så var det en person som kunna komma in och fixa det. [br][br]Men bara en sånn där liten sak kostar ju mig säkerligen en 1000 lapp[br][br]kan man inte kräva tillbaka dom pengarna på något vis när dom ser att allt står rätt till?
[br]Jag skulle vilja tillägga (som jag inte sett att det stått eller framgått någonstans) att när man skall skicka in kvitton till skatteverket är det bästa att man skickar in en kopia på underlaget och inte själva lev.fakturan eller kvittot. På så sätt behåller man orginalet i sin bokföring.[br][br]Vad det gäller förbrukningsinventarier så har man från 2007 (taxeringsår 2008) 2 olika regler: Alla företag skall numera göra bokslut, men företag som räknas som mindre får göra förenklat bokslut, det innebär att vid förenklat bokslut får förbrukningsinventarier uppgå till max 5000 kr, gör man däremot ett "riktigt" bokslut får förbrukningsinventaierna uppgå till ett värde av 10 000 kr.[br][br]http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2007/skva200702ink.4.3dfca4f410f4fc63c86800019263.html
[quote author=Gotte link=topic=2495.msg10085#msg10085 date=1184081006][br]direkt man får tillbaka mycket moms från skatteverket så ska dom börja kräva in alla kvitton osv, men direkt då man betalar en jäkla massa moms så bryr dom sig inte.... [br][br]Efter att man kommit hem från en och en halv veckas semester så fick man ju givetvis ett sådant papper, och nu under semestertider är det inte allt för lätt att få tag på dom som sköter min bokföring heller, men som tur var så var det en person som kunna komma in och fixa det. [br][br]Men bara en sånn där liten sak kostar ju mig säkerligen en 1000 lapp[br][br]kan man inte kräva tillbaka dom pengarna på något vis när dom ser att allt står rätt till?[br][/quote][br][br]Nåja, alla kvitton ville de säkert inte ha, utan kopior på de 5 eller 10 största leverantörsfakturorna och ett utdrag ur huvudoken för kontot ing moms så att de kan se att det är de största fakturorna du skickar in och att du redovisat rätt ingående moms totalt.[br]Det är inte något ovanligt att man gör så och som erfaren redovisningskonsult känner man oftast av vilka månader det kan komma förfrågan om. Riktigt varför det skulle kosta dig några pengar hänger jag inte med på, är allt riktigt blir det ju inga avgifter.
[br]Avgiften består ju av att hans redovisningskonsult får åka till kontoret och kopiera papper och skicka in till skatteverket, vanlig timtaxa för den tid det tar.
Skatteverket Tel: 0771-567 567
www.kontrollerabokforing.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.