Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Därför borde alla företagare spendera minst 10 kronor/dag på Facebookannonsering

Dela artikeln
onsdag, 19 mars 2014 5
Därför borde alla företagare spendera minst 10 kronor/dag på Facebookannonsering

Många företagare och marknadsförare som jag träffar hävdar att man inte kan bli lönsam på Facebook och via sociala medier.

Facebook har för många företag varit ett slöseri med tid, men de senaste månaderna så har det skett dramatiska förändringar med plattformen som ingen företagare borde blunda för. Men innan jag förklarar hur du kan dra nytta av dessa fördelar idag så vill jag först börja med en liten återblick.

Jag vet inte om du kanske minns när TV-reklamen introducerades och att TV-bolagen började skapa såpoperor i huvudsak för att kunna visa och sälja mer TV-reklam. Detta innebar att företagen blev mer intresserade av att synas i TV och tappade intresse för tidningsannonsering.

En anledning till det är att ”annonsen” dyker upp mitt framför näsan på dig medan du sitter och ser på ditt favoritprogram. Men nästa stora skifte som har hänt nu är att du som företagare också kan få dina erbjudanden att visas precis framför näsan på din målgrupp, direkt i deras nyhetsflöde på sin dator, läsplatta eller smartphone. Även här är det väldigt svårt att missa ditt erbjudande.

 

facebookannonsering

”Drygt tre timmar i veckan (3 timmar och 14 minuter) tillbringar genomsnittsanvändaren på sociala nätverk, främst Facebook i Sverige. För de unga (12–25 år) är tiden på sociala nätverk, närmare en timme per dag, medan den är omkring en timme i veckan för de äldre (56–85 år).”
Källa: “svenskarna och internet” så behåller Facebook greppet

Därför är Facebookannonsering den hetaste möjligheten när det gäller marknadsföring just nu

Den kombination av fördelar som Facebookannonsering har att erbjuda oss företagare idag har vi inte sett innan. Här är några av dem:

  • Du kan nå lika många personer eller mer som du kan med TV eller radio.
  • Du kan välja vilka länder eller geografiskt område inom ett land som du vill synas på.
  • Du kan ringa in din målgrupp bättre än någon annanstans, eftersom Facebook har så mycket data över sina användare (se fler exempel längre ner)
  • Det minsta du behöver spendera är 10 kr per dag.
  • Du får den lägsta kostnaden per 1000 visningar av din annons i historien. I genomsnitt så betalar du bara ungefär 1% av kostnaden för TV.

Om inte de anledningarna räcker så kan du få se en lista på 105 lönsamma praktikfall som använt Facebookannonsering.

Eller som Brian Carter säger på Moz.com:
"Det här brukar jag berätta för företagare om Facebookannonsering som de ofta förstår: Om du bara spenderar ca 10 kr per dag på Facebookannonsering, så kommer ditt erbjudande att hamna framför ca 4000 personer som inte skulle ha sett det annars. Om du gör det mer än dina konkurrenter så kommer du vinna matchen om kundernas uppmärksamhet i din bransch. Du kan inte sälja till någon som inte vet om att du finns och kan du inte investera ca 300 kr eller mer i månaden så är nog inte företagande din grej.”

Som sagt det har hänt väldigt mycket med annonsplattformen den sista tiden. För bara sex månader sedan kunde du inte ens göra hälften av vad du kan göra idag med Facebook.

  • Du kan t.ex. använda listor med telefonnummer och emailadresser från t.ex. en branschtidning eller ett företagsregister och visa annonser eller spela upp din egna lilla reklamfilm endast för dessa personer.
  • Du kan visa dina annonser endast för personer som redan gillar liknande varumärken som ditt eget eller som läser de tidningar och magasin där du gärna hade annonserat om det inte varit så svårt att få någon lönsamhet i det. Men du betalar bara när någon klickar på din annons och du kan spåra och veta vart du får bäst avkastning på din investering.
  • Du kan använda Facebook retargeting (automatisk uppföljning) och endast visa annonser för personer som besökt din webbplats men som ännu inte handlat eller agerat. Det tar ofta upp mot 4-6 kontakter mellan en ny kund och ett företag innan det blir en affär. Med Facebook retargeting så kan de numera få upp din annons direkt i sin newsfeed. Jämför det med att köra retargeting på Aftonbladet (banner ihop med 20 andra) eller på bloggar i Googles nätverk.

I vilka andra medier kan du starta och få tillgång till din målgrupp till den låga kostnaden?

Kommentarer

  • Kim Raufort
    Kim Raufort måndag, 13 juni 2016

    https://www.skyltx.se gør vi det lidt anderledes, vi bruger kun Facebook til remarketing! og selvfølgelig en segmentering, der gør at besøgende der har købt, ikke får vist vores annoncer :)

    Ellers har jeg faktisk svært ved at se værdien i Facebook, trafikken er for bred, og den konvertere typisk meget lavt.

  • Sari Wonsell
    Sari Wonsell fredag, 02 januari 2015

    Vi på Krypis by Sweden har använt oss av Facebook vilket har fungerat bra i Sverige.
    Våra Amerikanska kunder hittar oss via Google. I USA har det dock varit trögt med FB, gissar att det är massiv mängd där så man försvinner...

    Vi ska köra FB mer intensivt 2015!

    Tack för värdefulla tips!

    Sari Wonsell
    Krypis by Sweden

  • Jonas Carlström
    Jonas Carlström fredag, 25 april 2014

    Hej Viktor. Jag håller med om att annonsera för att få fler likes är i många fall bortkastat (inte alltid ska tilläggas) vilket de i videon syftar till.

    Jag använder dock FB annonsering i 99% av fallen för att driva TRAFIK till webbplatser utanför facebook till en webbplats, ehandel etc. Nyttan jag får med att använda FB är inriktningen mot målgruppen som är oslagbar samt att priset per besökare blir väldigt lågt jämfört med andra kanaler. Detta talar dem inte om i videon.

  • Viktor
    Viktor tisdag, 25 mars 2014

    Är skeptisk till marknadsföring på Facebook efter att jag såg den här videon på youtube. Värt att tänka på före man annonserar tycker jag. http://youtu.be/oVfHeWTKjag

  • Lars
    Lars torsdag, 20 mars 2014

    Intressant artikel och rätt i tiden med sociala medier! Go FB, go likes and shares ..

Senaste nytt

Välj kommun från listan