Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Det coachande kommunikativa digitala ledarskapet

Dela artikeln
måndag, 02 juni 2014 0

Ny teknik har medfört stora förändringar på arbetsmarknaden. Vi är till exempel inte alls beroende av att infinna oss på kontoret varje dag längre. En av de mest spännande utmaningarna för ledare i det digitala arbetslivet är att vi nu pratar mer om ett coachande ledarskap än det ”kontrollskap” som vi hittills varit vana vid, säger Cathrin Frisemo, föreläsare och författare till boken WIFL – din guide till det digitala arbetslivet. 

– Det ska bli intressant att se hur ledarskapet utvecklas framöver, säger Cathrin. Vad konsekvenserna blir när de anställda inte är fysiskt på plats hela tiden utan utför en allt större del av arbetet via olika digitala verktyg.

Cathrin intervjuade ett stort antal ledare när hon skrev sin bok, både anställda och egenföretagare. Något som överraskade henne mycket var att många är väldigt duktiga just på det coachande ledarskapet, på att lyfta fram medarbetarnas talanger och uppmuntra dem att fokusera på dessa. 

– Det gläder mig att den sortens ledarskap är på framgång, säger Cathrin, det behövs. Om varje anställd får fokusera på det han eller hon gör bäst och helst kommer Sveriges näringsliv att blomstra.

Kommunicera med variation

Hur ledare väljer att kommunicera är i mångt och mycket en generationsfråga. De yngre är vana vid att prata med varandra via olika digitala plattformar och verkar inte ha samma behov av fysiska möten som de något äldre. När Cathrin växte upp tyckte hennes mamma ofta att hon skulle gå över till kompisarna istället för att prata i telefon. Idag frågar Cathrin sin son varför han inte ringer vännerna istället för att kommunicera via tangentbordet. Historien upprepar sig fast medlen skiljer sig. Varje generation har sitt sätt att kommunicera på. 

Cathrin rekommenderar en kombination av IRL-möten och kommunikation via digitala verktyg.  

– Många av företagets möten kan alldeles säkert genomföras lika väl via Skype eller videokonferens medan det i vissa fall faktiskt krävs ett fysiskt möte för optimal utdelning. Båda sorterna behövs och fyller olika funktioner. De kompletterar varandra.

Var där kunderna är 

Sociala medier erbjuder fantastiska möjligheter som varje ledare borde sätta sig in i – och plocka de russin ur kakan som passar just hans eller hennes företag. 

– Att välja att ställa sig helt utanför är absolut inget bra val, menar Cathrin, konkurrenterna som tar vara på fördelarna får ett gigantiskt försprång. Verktygen och plattformarna utvecklas hela tiden så ju tidigare man ger sig in i leken desto lättare har man att ta nästa steg.

Sedan vad man väljer att göra, och hur mycket, är helt upp till var och en. En genomtänkt digital strategi med fokus på mål och resultat är lika viktig här som vid alla andra aktiviteter.

– Det gäller att vara närvarande där kunderna finns. Att synas, verka och göra avtryck. Sociala medier erbjuder en direktlänk till kunderna som det kan bli ödesdigert att ignorera.

Det är inte så svårt att lära sig, tillägger hon, de flesta är ju ute på nätet dagligen ändå. Vill man inte prova sig fram på egen hand finns det jättebra instruktionsfilmer på Youtube och ett stort utbud av kurser och utbildningar. Sedan får man ta en plattform i taget. Varje plattform har sin kultur, sina oskrivna regler och förhållningssätt. 

– Precis som på vilken arbetsplats som helst, menar Cathrin, konstigare än så är det inte. Det enda sättet att lära sig vad som gäller är att vara på plats.

Sociala medier blir en tidsvinst

Visst kan det ta lite tid i början att hitta rätt och att lära sig verktyget. Men ofta innebär kommunikation via sociala medier att man sparar tid. Du kanske hinner två Skypemöten på förmiddagen istället för att lägga en halv dag på restid mellan de olika mötena. Yammer, Skype, Facebook , LinkedIn och Google Hangouts är vanliga kommunikationsverktyg bland dagens ledare. Vilket var och en föredrar beror till stor del på vilken bransch man verkar i, enligt Cathrin.

– Sätt en digital strategi, låt den bestämma vilken eller vilka plattformar företaget ska använda sig av och arbeta sedan aktivt med den eller dem. Det är en omöjlighet att vara närvarande överallt. Det är också lämpligt att bestämma sig för hur man agerar i sociala medier privat, avslutar Cathrin, eftersom gränserna mellan jobb och privatliv flyter ihop allt mer.

Senaste nytt

Välj kommun från listan