Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Michael Hansen tar upp kampen mot rakbladsjätten Gillette

Dela artikeln
fredag, 06 oktober 2017 0
Michael Hansen tar upp kampen mot rakbladsjätten Gillette

En vårdag förra året besökte 24-årige Michael Hansen sin lokala livsmedelsbutik för att köpa rakblad. Till sin stora förtret var alternativen många och väldigt dyra. Ett år senare lanserade Michael därför Barberklingen. En webbshop som erbjuder högkvalitativa rakblad via prenumeration till ett lågt pris. Barberklingen har gjort stor succé i Danmark med över 30 000 prenumeranter och nu lanseras företaget i Sverige.

Varje år säljs det hundratusentals rakblad- och hyvlar i Sverige och marknaden har ohotat dominerats av Gillette. Nu tar den unge dansken Michael Hansen upp kampen och utmanar rakbladsjätten. Med avslag från banken fick Michael Hansen låna en halv miljon kronor från sina föräldrar. I dag har Barberklingen över 30 000 prenumeranter och är en av Danmarks ledande leverantörer av rakhyvlar. Företaget står nu redo att ge sig in på den svenska marknaden.

– Det som inspirerar mig mest i mitt arbete är att göra skillnad på marknaden och vara delaktig i utvecklingen av produkterna. Jag insåg att om jag ska få högkvalitativa rakblad till ett lågt pris måste jag göra de själv. Engångshyvlar är förvisso billiga men de är ju som tortyr att använda. Jag reste därför till Sverige, Tyskland, Thailand och Kina för att hitta de bästa lösningarna, säger Michael Hansen, grundare av Barberklingen.

Tillslut hittade Michael den perfekta kombinationen av hyvlar som monteras av ett familjeföretag i Kina med stål från Sandvik i Sverige. Förpackningarna är dessutom hundra procent återvinningsbara och alla hyvlar och blad är PETA-godkända. När du börjar
prenumerera får du hem ett startpaket bestående av en rakhyvel i metall, två rakblad av svenskt stål och ett reseetui.

– Vi lever i en tid där vi vill ha så mycket som möjligt serverat direkt till oss. Barberklingen är en prenumerationstjänst för dig som vill slippa tänka på när det är dags att köpa nya rakhyvlar. Du kan själv bestämma när du vill få hem nya rakblad och du kan enkelt pausa eller avsluta prenumerationen när du vill, fortsätter Michael Hansen, grundare av Barberklingen.

Michaels bästa entreprenörstips

Brinn för det du gör annars kommer du aldrig lyckas!

Passion är en game breaker! Om du inte brinner för vad du gör, kommer du att misslyckas. Jag säger inte att du ska släppa allt annat bara för att du älskar fotboll (om du inte kommer bli den nya Zlatan). Men du bör kombinera din passion med din verksamhet. Låt din passion och glöd lysa igenom allt du gör, det kommer märkas på din produkt/tjänst!

Dina tjänster/produkter ska vara en förlängning av dig själv

Om du är rolig, så ska din marknadsföring vara rolig. Om du är detaljeradorienterad, bör det reflekteras i hur du sköter ditt företag. Ditt företag ska reflektera vem du är som person. Det kommer göra det naturligt och lättare för människor att relatera till dig och din tjänst/produkt.

Gör det personligt

Vi köper när vi kan relatera till någonting. En sak vi på Barberklingen gjorde var att driva en mycket personlig marknadsföring med fokus på mig. Detta ledde till en starkare relation mellan kunderna och varumärket, vi ser ofta att folk skriver till "Michael" istället för till "kundservice". Därför svara jag personligen så ofta som möjligt i telefon och på e-mail när konsumenter och andra intressenter hör av sig. Om jag kan nå ut till människor som vill prata med mig, så gör jag det! Även om det bara är en person, eller tio personer och jag inte har tid, så försöker jag alltid vara tillgänglig.

Gå ”all in” - men det första alternativet är inte alltid det bästa

Det här är helt uppenbart, men entreprenörskap är väldigt förhärligat idag och alla vill vara den nya Snapchat-miljardären. Många försöker hitta på en ”quick fix” och tjäna snabba pengar, men om du tänker så kommer du aldrig lyckas. Ange inte ditt mål i pengar eller en exitstrategi, då kommer du misslyckas. Man måste lära sig att älska det hårda jobbet, motgångarna och processen. Att starta något från grunden är inte lätt. Det är därför man inte alltid ska köra på den första idé man kommer på, man måste hitta något man verkligen brinner för. Jag spenderade massor av timmar och pengar på att resa och träffa människor och tillverkare innan jag hittade rätt team att arbeta med.

 

Välj kommun från listan