Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Panos Emporio 30 år - från två tomma händer till internationellt modemärke

Dela artikeln
måndag, 30 maj 2016 0
Panos Papadopoulos, grundare till modeföretaget Panos Emporio som firar 30 års-jubileum Panos Papadopoulos, grundare till modeföretaget Panos Emporio som firar 30 års-jubileum

Entreprenörer är på sätt och vis sina egna bankomater. Medan pseudorealister är låsta vid gårdagens verklighet, ser entreprenörer möjliga framtider och nya världar – och kämpar för att förverkliga dessa för allas bästa. När gårdagen inte kan motarbeta dem längre, belönas entreprenörerna ekonomiskt för sina insatser. I år – 2016 – firar modeföretaget Panos Emporio 30 års-jubileum. Grundaren Panos Papadopoulos och hans företags resa, är en fallstudie i hur man skapar mervärden för miljoner ur två tomma händer.

Benjamin "Bugsy" Siegel är New Yorkaren som såg möjligheter att bygga ett hotellparadis i ett område där andra bokstavligen bara såg sand och öken. Så föddes det moderna Las Vegas, i den amerikanska delstaten Nevada.

Panos Papadopoulos är modedesignern som bestämde sig för att Sverige, trots dess oftast kyliga, oberäkneliga och mörka klimat, vore en utmärkt inspirationskälla att bygga ett badmodeimperium från.

Dictum, factum: 1986 föddes det exklusiva varumärket Panos Emporio.

Starten var ingen dans på rosor. Medan vissa affärsmän berättar om sin tuffa bakgrund, om då de fick starta företaget från gästhuset på pappas miljonägor, med bara 8 miljarder dollar i arv, så tillhör Panos Papadopoulos kategorin legendariska entreprenörer som på riktigt startade med två tomma händer.

Panos hade i födelselandet Grekland uttalat sig kritiskt mot maktmissbruk och tvingades till slut med fara för liv och lem hastigt lämna allt. Han började om som en i praktiken hemlös 20-åring i Göteborg, men satte på sitt typiska sätt igång med att förändra sitt liv – och andras – till det bättre. Det innebar en slitsam kamp i många år. Han mötte oräkneliga "nej". Och hade han givit upp så hade det slutat där. Men till slut – kom genombrottet.

Efter det lyfte Panos Emporio till en internationell försäljning, inledde samarbeten med toppmodeller och Baywatch-stjärnor och förknippas sedan länge med kändiseliter i många länder, utöver Sverige.

Tre framgångsrika decennier senare – 2016 – firar varumärket Panos Emporio jubileum. Basen har förblivit Göteborg men Stockholm får vara med på festligheterna. Måndag den 30 maj firar stockholmarna det historiska 30-årsjubileumet på Fotografiska Muséet.

Panos Papadopoulos började egentligen sitt entreprenörsliv i en ålder då de flesta just har börjat lära sig alfabetet. Han presenterade ett förslag till en handlare, genomförde vad han hade lovat, och skapade merförsäljning och mervärden.

Panos förmåga att identifiera situationer, trender och möjligheter som andra missat är en starkt bidragande framgångsfaktor som har följt honom genom livet, men har också inneburit ett ständigt ifrågasättande från omvärlden. Särskilt med tanke på att han engagerar sig djupt i samhället och återkommande gör vad en del ser som politiska utspel. Flera år senare, när världen förändrats och det som ansågs som oliktänkande och chockerande har blivit tryggt och accepterat, har andra följt efter med samma budskap.

I samband med jubileumsåret lanserar Panos Emporio innovationen ”MEANDER”. Idén är så praktisk och skenbart ”simpel”, att Panos Papadopoulos som vanligt fick känna av att trampa vatten och i motvind i flera år medan han förverkligade sin vision. Badbranschen råkar vara ett av de få återstående områden i vår kreativa epok, där människor globalt har resonerat att "vi har alltid gjort så här”, eller ”badkläder har alltid sett ut på ett visst sätt", och "Varför ändra på det som fungerar?"

Men typiskt för en entreprenörs själ är att ständigt ifrågasätta, ständigt vägra acceptera status quo (”läge noll”). Redan på 1990-talet började Panos Emporio att lansera mer än badmode: bland annat skor, väskor och jackor. Efter att i över 30 år ha observerat beteenden på badstränder världen över kom modedesignern Panos Papadopoulos fram till en slutsats: det behövs fler genuina innovationer inom kärnområdet.

Det finns och krävs mycket kreativitet i modebranschen i termer om att hitta nya kombinationer av färger, mönster, tyger och uttrycksformer – för en oftast väldigt liten yta. Men skillnaden mellan kreativitet och innovation, är att innovation är "nästa steg" – "nästa nivå". En idé som 10 personer på det egna företaget älskar är inte i sig ”innovativ”, medan den kan vara ”kreativ”. Innovationen uppstår när folk börjar använda det i sin vardag. MEANDER är den senaste fallstudien från Panos Papadopoulos i hur man påbörjar en sådan resa.

En glädjande nyhet i år för män världen över är nämligen att Panos observerade deras vanligaste behov, preferenser samt vardagsproblem i strandsammanhang, och har de senaste dryga 5 åren anpassat, effektiviserat och utvecklat ett svar på det. Det är en genuint innovativ idé just för att behovet och nödlösningar redan är en del av miljontals mäns beteendemönster på solstränder – och till viss del på inomhusbad.

Fram tills nu har badshorts nästan varit enbart just det – vanliga sportshorts som pojkar och män råkar bada i. Steget har inte varit långt från att spontanbada i vad man råkar ha på sig under jeansen. En förbättringspotential som Panos Papadopoulos uppmärksammade, låg i att folk blivit vana vid att shortsen blåser upp som en ballong när man kliver i vattnet. Ytterligare detaljer är att det faktiskt förekommer regler på olika inomhusbad och stränder, i olika länder. Det är som när man har tänkt sig en god måltid och blir stoppad i restaurangdörren för att kläderna är ”fel”. Panos Papadopoulos gjorde därför passformen enkelt reglerbar till olika situationer, krav och – förstås – moden. Han noterade vidare att pojkar, fotbollslegender och modeikoner tenderar att rulla upp shortsen för att undvika zebra-lika solbrännor på låren.

Därför introducerade varumärket Panos Emporio under 2016, detta trettionde jubileumsår, en bekväm och flexibel allt-i-ett lösning, som minimerar krånglandet.

Världspremiären av ”Meander” skedde vid en exklusiv visning på NK i Stockholm, och den revolutionerande konstruktionen har alla förutsättningar att bli ett i globalt innovations-case (en fallstudie, ett skolexempel, inom innovation och entreprenörskap).

Medan andra blir invanda i att slentrian ska vara en del av vardagen, ser entreprenörer helt enkelt nya världar.

Ämnen

Välj kommun från listan