Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Skaffa kapital till företaget – 10 frågor du bör ställa först

Dela artikeln
torsdag, 17 januari 2019 0
Entreprenören Patrick Bet-David tipsar om hur du ska tänka innan du lägger tid på att skaffa kapital till företaget Entreprenören Patrick Bet-David tipsar om hur du ska tänka innan du lägger tid på att skaffa kapital till företaget Bilden är hämtat från Patrick Bet-Davids Youtube-kanal Valuetainment

Entreprenören Patrick Bet-David emigrerade med sin familj från Iran till USA när han var tio år. Idag tillhör han en av de mest omtalade inspiratörerna inom entreprenörskap. I detta Youtube-inlägg (längre ner på sidan) svarar han på hur du ska tänka innan du letar efter en investerare till din verksamhet – för behövs det verkligen?

Han går igenom vad en affärsängel är, en riskkapitalist, en inkubator och hur crowdfunding fungerar. Han tar även upp vad en investerare gör, hur denne tänker samt hur ska agera för att få till ett möte så du kan presentera din affärsidé.

10 frågor du bör ställa dig innan du letar efter investerare

Att lösa pengar för att kunna växa är viktigt. Använd dessa frågor som underlag för att ta reda på om extern finansiering i form riskkapital är den bästa vägen för ditt företag.

1. Ska du ens försöka hitta kapital?

Befinner företaget sig i en sådan situation där det är rätt att söka efter kapital? ”Bootstrapping” nämns ofta när amerikanska entreprenörer pratar om tillväxt och finansiering. Det betyder att du låter din affärsidé växa organiskt med egna pengar och de intäkter du får in på vägen. Det tar vanligtvis lite längre tid men samtidigt lär du dig entreprenörens hantverk. Många gånger skapas då också ett mer stabilt företag. Entreprenören, du, lär dig på vägen och kan bättre undvika framtida problem med hjälp av kunskapen du snappat upp på vägen.

Se även: En guide för att hitta riskkapital och investerare

2. Om du inte hittar pengar, hur ska du då få din affärsidé att fungera?

Om du kan svara på denna fråga kommer affärsänglar och riskkapitalister vara mer intresserade av dig och ditt företag eftersom du vet hur du ska få det att fungera, oavsett om du hittar en investerare eller ej.

3. Hur ska pengarna användas?

Det är lätt att begära pengar, men här måste du se det från investerarens perspektiv. Om du var investerare, skulle du ge pengar till din idé? Du skulle så klart vilja veta vad pengarna ska gå till.

4. Vem är den perfekta investeraren?

Är det någon eller några som är involverade i din verksamhet? Tänk inte bara på vilken typ av personer utan även vilken typ av relation du vill ha med dem.

Expertsvar: Vi funderar på att ta in riskkapitalbolag som delägare, vad ska vi tänka på?

5. Vill du få snabb tillväxt eller föredrar du att ha kontroll över verksamheten?

När du tar in riskkapital så kommer det alltid med en rad krav och förväntningar på dig. Det här är människor som inte bara ger dig pengar och låter det gå hur som helst. De förväntar sig att du gör ditt allra bästa och lite till – de förväntar sig avkastning på deras investering. Olika investerare vill ha olika roller men förbered dig på att antingen ha kontroll över ditt företag eller släppa kontrollen för att få din verksamhet att växa ännu snabbare.

6. Tål du att bli tillsagt vad du ska göra?

De flesta entreprenörer tycker inte om att folk berättar vad de ska göra och hur de ska agera, men det är precis vad som händer när du tar in riskkapital. Investerare vill samarbeta med entreprenörer som är öppna för förslag om hur verksamheten bör utvecklas. Kan du hantera det? Detta skiljer sig från bankerna som bara ger pengarna och räknar på räntan.

Missa inte: Så får du banklån till företaget

7. Har du gjort en grundläggande undersökning om bransch och marknad?

Slösa inte bort investerarens tid genom att hoppa över ett bra förarbete. Du behöver veta hur branschen ser ut innan du försöker samla in pengar. Gör du din hemläxa kommer du visa potentiella investerare att du är seriös men även att du kommer att hantera deras pengar på ett klokt sätt.

Läs mer: Så utför du en undersökning av marknaden

8. Hur unik och annorlunda är din idé?

Investerare letar nödvändigtvis inte efter en helt unik affärsidé, men de letar efter företag och idéer som sticker ut. Din idé måste positioneras på ett sådant sätt så alla kan förklara hur den är annorlunda än resten av marknaden.

Mer om din idé: Allt du behöver veta om affärsidén

9. Har du räknat på det? Vad är ditt företag värt?

I samma ögonblick som du visar upp dåliga eller illa genomtänkta kalkyler så kommer investerare att gå sin väg. De förväntar sig att du vet hur mycket du värderar ditt bolag till, liksom vilken procentuell andel deras pengar kommer att ge dem.

Relaterad läsning: Så värderar du ditt företag

10. Är en exit ditt mål?

Investerare vill veta om de kan få tillbaka sina pengar plus ränta inom 5–7 år. Eller är din plan att göra en exit, dvs att sälja bolaget eller din andel vid lansering? Fundera över detta då en del investerare vill sälja medan andra vill behålla verksamheten över tid.

Min kommentar

Att försöka hämta hem pengar från en riskkapitalist är inte alltid den bästa vägen och passar nog egentligen bara en del entreprenörer. För många blir det inget annat än ett heltidsjobb med deadlines, möten, stress och höga krav. Du måste leverera oavsett vad din familj och din personliga hälsa säger.

En annan väg som ofta ses som en ”light-version” är affärsänglar, där det ofta handlar om mindre summor som investeras. I denna typ är det vanligt att investeraren själv vill vara en del av verksamheten och agera mentor åt dig eller ta på sig en annan roll i företaget. Men även detta är inte alltid en spikrak väg mot framgång.

Det låter som en genväg att få in kapital – men kan många gånger bli något helt annat. Bootstrapping nämnes under punkt #1, det är fortfarande det mest vanliga sättet att starta och driva företag på, underskatta inte det.

Här kan du se hela filmen:

Här kan du läsa mer om kapitalinvesterare och affärsänglar

Senaste nytt

 

Välj kommun från listan