Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Fortsatt ökning av den totala omsättningen

Dela artikeln
onsdag, 18 december 2013 0

ehandels sponsradMånga tror att marknaden för e-handeln är mättad, eller åtminstone att ökningen mattats av, men statistiken säger någonting helt annat. Under 2012 omsatte e-handeln 31,6 miljarder kronor – en ökning med nästan 4 miljarder kronor från 2011, enligt HUI: s senaste e-barometer. Allt fler satsar alltså på e-handel, ibland som en utveckling av den befintliga verksamheten, men många nyblivna småföretagare satsar på en e-handelsplats från dag ett.

Stor marknad för e-handelssystem

Att det fortfarande finns gott om nya affärsmöjligheter på nätet råder inga tvivel om, men konkurrensen är idag stor och det krävs rätt förutsättningar för att lyckas. Även om du har den perfekta affärsidén och en långsiktig strategi kan allt falla på de tekniska detaljerna.

Utbudet av olika e-handelslösningar är stort och svårnavigerat. Det gäller särskilt den som inte är tekniskt bevandrad, vilket förmodligen inkluderar en stor del av alla som ska lansera sin första webbutik. Många små och stora detaljer som ekonomi, lagerhållning och marknadsföring tar mycket tid i anspråk och det sista du vill bekymra dig om är ett krånglande e-handelssystem.

Det finns ett flertal färdiga paketlösningar där du arbetar med färdiga mallar. Din egen uppgift blir då bara att lägga upp bilder, produkter och din egen logga. De här systemen är utvecklade för att vara så enkla som möjligt att använda, men när du vill utöka med mer funktionalitet är de inte särskilt flexibla. En sådan lösning är billig och kan vara fördelaktig för en mindre webbshop, men när verksamheten växer kommer den ofta till korta.

Det mer flexibla och långsiktiga alternativet är att anlita en tjänsteleverantör som designar en unik e-handelsplats precis så som du vill ha den. Även i det här fallet använder man sig delvis av färdiga lösningar, men med betydligt större anpassningsmöjligheter. Myntets baksida är en högre utvecklingskostnad, en längre startsträcka och i vissa fall dyra licensavgifter. Det blir därför en balansgång mellan att komma igång snabbt till en låg initialkostnad och att ha en långsiktigt hållbar strategi.

Några av alternativen

Som redan nämnts finns det ett otal e-handelslösningar av olika slag och att lista alla är en närmast omöjlig uppgift. Däremot finns det ett fåtal som är riktigt stora, och intressant i sammanhanget är att flera av dem använder mjukvara med öppen källkod, s.k. open source. Magento och Drupal Commerce är två av de största och mest vanliga.

Den öppna källkoden innebär att det är fritt fram att modifiera programmen som man vill och det finns heller inga licenskostnader. Det betyder inte att det alltid är det bästa alternativet eller att allt är gratis – att anlita utvecklare kostar pengar och många tillägg som behövs för exempelvis kortbetalningar är inte heller kostnadsfria. Fördelen är att du inte binder upp dig till ett enskilt företag.

Kommersiella e-handelslösningar kan också erbjuda en hel del flexibilitet. Ett exempel är svenskutvecklade EPiServer, där det finns stora möjligheter att skräddarsy sin handelsplats. E-handelslösningen är integrerad med EPiServer CMS, som är ett populärt verktyg för innehållshantering. Om din webbplats redan använder EPiServer blir det förmodligen enklast att välja samma leverantör även till e-handelsplatsen.

Välj kommun från listan