Sälja begagnat/secondhand

Skapad - Senast uppdaterad
Enya
Hej!
Vi driver i dagsläget en etablerad butik men funderar över att ta in begagnade varor som ett komplement till vår butik. Det skulle röra sig om en typ av begagnad produkt och vi skulle endast ta in produkter som inte är äldre än 5 år. Vi tänker att vi behåller 60% av försäljningspriset och kunden får 40% på inlämnad vara.
Min fundering är hur man bäst utvecklar ett hållbart system för att hålla reda på kunder och inlämningsdatum?
Är det möjligen någon som arbetar med secondhand/kommissionsförsäljning?
Medlem
Inlägg: 2360
Tack mottaget: 31
#38816
Under många årtionden sålde jag nya och begagnade kontorsmöbler och vinsten var högre i begagnat. Om du har det noterat på data eller en bok är ju beroende hur mycket det är frågan men gör det inte svårare än det är. Personliga uppgifter, in och utpris exkl moms. sen kanske du vill ha fler tabeller.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Ny medlem
Inlägg: 19
Tack mottaget: 1
#39559
Ett lätt system att göra i Excel. Jag tycker att ni förmedlar ut till kunden att om inte varan säljs inom en viss tid så får de ingen ersättning. Då det tar bara upp säljyta som kan omsättas snabbare av annat plagg. Antar att ni inte betalar ersättning när ni tar emot plagget.

Att ens ge kunden pengar verkar redovisningsmässigt väldigt tidskrävande och dyrt. Har inte full koll på det men känns bara så. Såfall får man nog bara köra med swish.

kunden lämnar in varan och vid såld så skickar ni vidare pengar till lokalt idrottslag eller hjälporganisation istället etc.
I och med att tex myrorna säljer en märkeströja tex lacoste ja köpte för 70kr så är det inga direkt jätte stora pengar.

Kunderna skulle bara kunna få kuponger istället att samla på sig. Som bara kan användas för köp av nya varor där betydande lönsamhet ligger.

Eftersom ni ska köra in begagnat i butiken är det viktigt att det är uppdelat. Någon får absolut inte tro att en begagnad tröja är en ny, påväg mot kassan.
Medvetet och omedvetet höjer de secondhand produkten. Den som vill köpa nytt ska alltid få nytt. Bryta ett beteende från marginalstarkt plagg till lågt är inte bra.

Tycker att ni ska göra om inredningen totalt i butiken. Ska 30% vara secondhand så ska 30% ha en helt annan inrednings typ.

Sidan med nya kläder ska vara bra upplyst med lampor den sidan ska alltid lysa upp i kundens ögon när de kommer in. Tror det skulle vara bra att ha snygg men billig inredning på secondhand sidan. Då det ska kännas som en sida som är billig, det är troligtvis det kunden söker om han står där.

Självklart inte helt mörkt på secondhand men så viktigt att huvuffokus ligger på nytt.

Skulle vara förödande om försäljningen gick ner på det nya. Helt plötsligt sämre än innan.
Detta ska inte hända då jag tror att secondhand kläderna hjälper att höja upp det nya.
Möjligheten däremot är att ni får en större kundtillströmning som söker efter secondhand. lyckligtvis kanske också köper en ny tröja.

Lycka till

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.