Hus/villor för uthyrning

Skapad - Senast uppdaterad
Hej! Jag har funderat på en idé ett bra tag nu! Men har ett par frågetecken. Och efter så många timmar vid google utan direkta svar tänkte jag fråga er, innan jag ringer skatteverket och frågar.

Här där jag bor köper man en villa med 4-5 rum i vettigt skick för 500k.
Min idé är att köpa säg 2-3st för att hyra ut dessa, hyran här för hus i ok skick är runt 6000 kallhyra och i bra skick från 8000 kallhyra.Till mina frågor!

1. Får jag köpa ett hus privat med tanke att enbart hyra ut det eller kommer jag då behöva skatta från första krona? Eller får jag göra avdraget endå som är på 40k/år skattefritt. Eller är det bättre och göra detta på ett ab?

2 vad säger skatteverket om jag hyr ut 3 hus privat? Och få 40k/ hus skattefritt ?
Eller kommer dem direkt lägga mig som näringsverksamhet? Återigen är det bättre med ab?

3 om jag gör detta på ett ab. Vad blir skillnaden? Att jag får skatta på allt o betala moms? Men får jag då göra avdrag för renoveringar av husen?

4 jag har kontantinsatsen men kommer banken låna ut pengarna till mig med tanke på att jag inte planerar och bo i dem? Utan enbart hyra ut

Väldigt tacksam för svar eller om någon håller på med just detta!
Glömde en fråga!

Om jag gör detta i ett ab hur funkar de med *inkomsten* på husen kan jag betala tex lånen utan att behöva skatta på de? Och kan jag investera inkomsten i renoveringar utan att behöva ta ut o skatta?
Ursäkta min okunnighet. Men kan inte alls mycket om företagande.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.