Eget märke?

7
Har alltid haft ett brinnande intresse före entreprenörskap och vill nu ta det första steget att starta min egna verksamhet.
Står dock inför ett vägval jag hoppats ni kan hjälpa mig med.

Jag vill starta en internetshop i sidan av mina studier där jag vill importera fodral till datorer. Har letat runt på alibaba och alla tänkbara sidor och kommit över fund med att det knappt finns några fodral som tilltalar mig. Därför står mitt vägval i att starta ett eget märke där jag vill designa mina egna "snygga" fodral eller att helt enkelt ha en stor E-shop där jag säljer ett stort utbud av fodral.

Det roligaste hade för mig varit att får prova på att starta mitt egna märke. Hur ser ni på detta från ett affärsperspektiv?
Det känns om om de är lättare att sälja mer och tjäna pengar på ett stort utbud. Medan den svårare, men kanske mer givande vägen är att kunna etablera sitt egna märke?

Åsikter?

Tack på förhand
13
Jag skulle säga kör hårt. Ingen dum idé alls. Kalkylera på kostnader m.m innan du startar det bara. Det är som du säger inte så lätt att etablera ett nytt märke. Sådant kräver tid och framför allt kunskap. Vill du se det som ett roligt projekt så tycker jag att du ska starta ditt egna märke. Det kräver lite mer tid men är lite roligare att pyssla med än att bara erbjuda en massa svarta väskor. Det är inte själva tillverkningen av de olika väskorna som är problemet. Du kan kombinera utbudet med ditt egna märke så du slipper ha begränsningar. Räkna dock inte med att tjäna någon större hacka i början. Då större delen av det positiva resultatet kommer gå till marknadsföring m.m
7
Om jag väljer att starta mitt egna märke så bör ju även hemsidan heta detsamma som namnet, kan detta vara en nackdel tro? Eller bör jag ha en hemsida som ger hint om verksamheten? Detsamma gäller namnet på företaget hur pass viktigt tror ni ett enkelt namn är?
5
Ja, du måste presentera ditt märke någonstans och då är en hemsida bra. Det är bra också att du köper domännamn som är namn för ditt märke - innan någon annan köper den och sedan vill sälja till dig för stora pengar. Tänker du marknadsföra dig internationell (och det skall ju göra för att sälja mera) köp både: .se och .com Iwona driva-webshop.se
117
Kör hårt! Kul med svenska märken tycker jag :) Helt rätt att också registrera domäner med alla tänkbara ändelser (.com, .se, .org) så ingen annan tar dem och kopierar/förstör för dig. Roligare att satsa på ett eget märke än att importera en massa massproducerat skit från andra länder och sen ligga i lager med det. Tror mer på att vara lite exklusiv och ta betalt för sina varor. Sånt funkar bättre på mig i alla fall :)
Hej MrS! För 15-20 år sedan hade detta varit fruktansvärt tungt att dra igång, men med Internets hjälp går det att komma ut på marknaden med en hyfsat liten finansiell insats, men räkna med mycket arbete och ingen vinst på ett par år i alla fall. Skall det lyckas bra, bör ju fodralen också ha den beskaffenheten att de har något som ingen annan erbjuder, eller väldigt få konkurrenter kan erbjuda. Tänk efter var du vill ligga i segmentet (exklusiva/supersnygga/"hotta", eller praktiska/finurliga, etc.). Jag tror det är viktigt för att få trovärdighet. Sen är det en lång resa med design, hitta leverantör/producent, lager, försäljning, reklamationer, produktskydd, osv. Är du beredd på att lägga ner den energin, tiden och pengarna som behövs? MEN, hade det varit för enkelt, så hade ju kreti och pleti haft egna varumärken och sålt datorfodral till höger och vänster med god marginal, inte sant? Om du tänker dig något lite mer exklusivt, så hade jag nog börjat att sälja enklare no-name fodral i egen webshop (du kanske till och med kan "branda" dem i efterhand?), medan du tar fram din egen design. Detta för att komma igång, lära känna marknaden, metoderna och lära dig hur allt fungerar. Kanske du till och med kan finansiera ditt eget designarbete på så vis? Lycka till!
128
9
Det mest riskfria för dig är som signaturen ebjsv skriver att köpa noname-fodral och märka upp dem med din logga. Antingen att tillverkaren gör det eller att du importera fodralen utan logga och trycker/brodera loggan här i Sverige.
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
7
Stort tack för alla svar och åsikter, ni är verkligen till stor hjälp. Efter att ha kolla runt med olika tillverkare har jag kommit fram till samma slutsats som er, nämligen att jag kommer att starta med importerade no-namefodral och försöker etablera mitt egna märke under tidens gång. Att börja med eget märke kräver stora kvantiteter om ca 600-1000 st per fodral size. Domänerna är registrerade och jag har fullt pådrag att hitta tillverkare som besitter någorlunda snygga fodral.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.