Min affärsidé: Guldsmedsbutik, men var?

2
Hejsan!

Jag håller på att utbilda mig till guldsmed och när jag tagit mitt gesällbrev så vill jag vara redo att starta upp en egen butik. Min idé är följande:

En butik, väldigt centralt där jag säljer, förutom mina egna alster, smycken från smyckesformgivare som inte är lika kända som ex. Efva Attling och Thomas Saabo. Utan sådana som är i ungefär samma sits som jag är i idag, d.v.s. ingen serietillverkning av smycken, utan mer unika smycken där vissa kan vara så unika att de endast finns i ett exemplar.
Förutom försäljning av smycken så erbjuder vi tillverkning av specialbeställningar samt reparationer av smycken åt kunderna.
För att komplettera försäljningen i butik kommer smyckena finnas i en webbutik också.
I denna butik räknar jag med att jag huvudsakligen jobbar med smyckestillverkning och viss del butiksjobb. Utöver mig funderade jag på att anställa en till guldsmed som också kan stå i butiken till liten del samt jobba med beställningar och reparationer, samt en till person som enbart jobbar i butiken.

Allt detta är ju drömscenario, men jag vill väldigt gärna höra era åsikter om detta, verkar det vara en bra affäridé?

Sen kommer min följdfråga: Var är bäst att starta denna butik?

Jag har tre möjliga alternativ;
1. Stad med ca. 115 000 invånare, med två existerande guldsmedsbutiker som båda erbjuder tjänster som reparationer och tillverkning av beställningar. Med ca. 4-5 andra smyckesbutiker som Guldfynd/Hallbergs.

2. Stad med ca. 74 000 invånare, med en existerande guldsmedsbutik med samma tjänster. Med ca. 3-4 andra smyckesbutiker som Guldfynd/Hallbergs.

eller
3. Stad med 40 000 invånare med ingen existerande guldsmedsbutik på plats, men en guldsmedsbutik med tjänster där man lejer bort reparationer osv. till andra större städer, dvs. ingen guldsmed på orten. Ca. 2-3 andra butiker som Guldfynd osv.

Tacksam för alla svar jag kan få!
/Linn
2
Ingen som har någon kommentar? :/
2360
31
Jag hade en granne som var guldsmed och han hade verksamheten hemma. Att dra på sig kostnader för lokal med allt vad som krävs samt personnal. Nej. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
338
19
[quote="lars arenander" post=43115]Jag hade en granne som var guldsmed och han hade verksamheten hemma. Att dra på sig kostnader för lokal med allt vad som krävs samt personnal. Nej. Lars[/quote] Ett gott råd!
2
En central lokal med en gång kostar idag en förskräcklig massa pengar per år. Har du råd att lägga mellan 250000-750000kr per år för en lokal. Ska du dessutom ha ett varulager med de märken du beskriver måste du handla en specifik mängd av dessa leverantörer, och som ny butik lär du inte kunna komma åt hela varuutbudet innan leverantörerna vet vem du är. Du ska hinna med att sköta verkstaden vad jag förstår med reparationer och specialbeställningar som tar tid. Räkna med att det tar tid, du har inte tiden att lämna arbetet i tid och otid. Tillslut vet du inte vad det är du gör utan blir utbränd. En anställd guldsmed kostar 400000kr per år,och ska du ha en heltid i butiken också är det lika mycket pengar. En dum fråga? -Har du vunnit pengar? eller är du jättetät? Mitt råd starta i mindre skala och testa av din företagsidé, det är stor risk att om du sätter igång med att slå på den stora trumman att du faller platt till marken bara efter ett år. Jag brukar säga att konkurrens är utvecklande. Men det är inte bra om det finns för många aktörer med lika dana varor, då blir det som oftast priskrig och ingen tjänar någonting. Var jag i dina kläder skulle jag satsa på en butik i en mindre stad som har legat på samma ställe i många år och som har en bred och stor kundkrets, och gärna ett stort upptagningsområde. En småortsstad med c:a 40000 inv. Kanske en äldre guldsmed som vill sluta eller gå i pension, finns många sådana butiker. Testa din affärsidé där, men räkna med att du får jobba ensam ett par år med alltihop innan du har råd att ta in anställda som du talar om. /Hans
2360
31
Idag med nätet som arbetsfält är ju i det närmaste gratis och till mitt förra inlägg, när du arbetar hemma så får du ju dra kostnader för det samt om du åker bil så räknas det som du kör från din arbetsplats och inte till en affär vilket är avdragbart. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.