Hus/villor för uthyrning

1
Hej! Jag har funderat på en idé ett bra tag nu! Men har ett par frågetecken. Och efter så många timmar vid google utan direkta svar tänkte jag fråga er, innan jag ringer skatteverket och frågar.

Här där jag bor köper man en villa med 4-5 rum i vettigt skick för 500k.
Min idé är att köpa säg 2-3st för att hyra ut dessa, hyran här för hus i ok skick är runt 6000 kallhyra och i bra skick från 8000 kallhyra.Till mina frågor!

1. Får jag köpa ett hus privat med tanke att enbart hyra ut det eller kommer jag då behöva skatta från första krona? Eller får jag göra avdraget endå som är på 40k/år skattefritt. Eller är det bättre och göra detta på ett ab?

2 vad säger skatteverket om jag hyr ut 3 hus privat? Och få 40k/ hus skattefritt ?
Eller kommer dem direkt lägga mig som näringsverksamhet? Återigen är det bättre med ab?

3 om jag gör detta på ett ab. Vad blir skillnaden? Att jag får skatta på allt o betala moms? Men får jag då göra avdrag för renoveringar av husen?

4 jag har kontantinsatsen men kommer banken låna ut pengarna till mig med tanke på att jag inte planerar och bo i dem? Utan enbart hyra ut

Väldigt tacksam för svar eller om någon håller på med just detta!
1
Glömde en fråga! Om jag gör detta i ett ab hur funkar de med *inkomsten* på husen kan jag betala tex lånen utan att behöva skatta på de? Och kan jag investera inkomsten i renoveringar utan att behöva ta ut o skatta? Ursäkta min okunnighet. Men kan inte alls mycket om företagande.
2
2
All form av uthyrning av hus/villor/lgh etc är icke momspliktigt verksamhet (så länge du inte hyr ut till ett momspliktigt företag). Man får aldrig dra av moms på ingående kostnader överhuvudtaget. Dvs även om du kör det hela genom ett AB kommer du aldrig att kunna dra av momsen. Vilket gör kalkylen annorlunda. Vidare är just villor/lgh känsligt då du kommer att bli förmånsbeskattad för de dagar då inte huset är uthyrt. Även om det står tomt och du kan visa att du inte varit där finns det en mängd domar som visar att du blir beskattad för blotta möjligheten att kunna ha tillgång till det. Om du tänker dig att hyra ut under längre tid till samma person så är det förknippat med ganska höga risker nuförtiden. Oftast är långtidshyrande individer svartlistade hos de större hyresbolagen och är av ett sådant klientel att dom sliter ner fastigheten mycket snabbt. Dom har också ett besittningsskydd som är otroligt svårt att komma ur. Stämpelskatten för fastighetsköp genom AB är väldigt hög, men blir kanske inte så mycket för dig om det är billigt hus i sig själv. För att sammanfatta så är det oavsett om du driver det själv eller genom ett AB en god affärside OM du är beredd på mycket höga underhållskostnader och att brottas med Kronofogden då och då för avhysning tex. Dvs ta ordentligt betalt i hyra. En hög hyresnivå borgar också för att du får uthyrt till 'rätt' hyresgäst då underhållskostnaderna märkligt nog sjunker.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.