Fylld med energi och vilja, men kommer inte "loss"/igång..

fredrikohlson
Här knallar jag omkring proppfylld med idéer, visioner, planer och allt som har med eget företagande har med att göra. Det här är vad jag vill, starta mitt egna företags! Min affärsidé är en redan prövad affärsidé med mycket, och riktigt mycket stora framgångar i Nederländerna. Ett frågetecken är ju så klar "går det hem i Sverige?".

Jag står och trampar på samma plats, dag ut och dag in, vecka ut och vecka in. Min sambo har vid tidigare tillfällen visat ett ickeintresse för det jag vill göra, dock har den idén jag pressenterade då har utvecklats en hel del. Ett annat problem är att våran ekonomiska sits inte är den vackraste. En jobbar, en är mamma ledig och nästa tillskott är beräknat att anlända till jorden den 2a Maj nästa år.

Det är även på den punkten, och det vet jag, att min sambo är som oroligast, att våran ekonomi ska skjuta i botten om jag misslyckas. Och visst, självklart är det så. Men i vi har ju sådan tur att i detta land har vi ju i krislägen tillgång till A-Kassa och i värsta fall underhållsstöd från socialtjänsten. Det kanske inte är något att luta sig mot, men det är en liten säkerhet, att man kan vara säker på att om jag skulle misslyckas så blir vi inte uteliggare.

Men som sagt, här står jag och trampar och stampar. Fylld med härlig energi som trycker på kroppens alla väggar och bara skriker om att vilja komma ut, men den är hårt tillbakahållen av, feghet skulle jag tro. Feghet för att inte våga pressentera min nya idé för min sambo, att få ännu en nedlåtande reaktion från hennes sida. Här har ni mig i ett nötskal.. ständigt flytandes bort från ämnet jag vill ta upp och få fram till någon/några som orkar läsa, och har orkat läsa ända hit.

Det jag vill ha sagt i korthet är väl egentligen...

Vad ska jag göra för att komma igång?
Hur ska jag berätta om mina tankar för min sambo?
Hur ska jag förklara min idé för de i min närhet?

Det finns egentligen oändligt med "hur ska jag" fraser, men jag nöjer mig med ovanstående och hoppas på att någon fyndig och trevlig människa uppfattat vad jag har velat med detta, onödigt långa inlägg.  🙂

Mvh. Fredrik
223
Om min sambo kom till mig med en idé och avslutade med att det värsta som kan hända är att vi och våra barn alltid kan leva på socialbidrag skulle jag nog vara rätt skeptisk.[br][br]Det verkar som att det är både affärsutveckling och relationsrådgivning du är ute efter. Då ingen svarat ännu gör jag ett försök.[br][br]Om du känner en viss skepsism från hennes sida bör du ju vara öppen för att det beror på att hon känner dig bättre än du själv på endera området. Kanske är du svag på att avsluta det du påbörjar, vilket har till följd att hon inte orkar engagera sig i dagssländeidéer? Om så är fallet är ditt projekt dödsdömt om du försöker genomföra det på egen hand.[br][br]Jag är själv en dålig avslutare, och skulle i ditt fall (starkt) överväga att se mig om efter en partner – någon som gärna är trögstartad men som löper linan ut. Dessutom visar du din sambo att du är medveten om dina begränsningar, att det finns en risk i projektet, och att du tar ditt ansvar gentemot din familj genom att inte stå med den risken själv.[br][br]Om du överhuvudtaget inte har några brister får jag nog rekommendera en psykolog. :>[br][br]Kanske det vore lättare om du berättade att du har en affärsidé, och fråga om hon kan överväga att stötta dig om du kan presentera din idé tillsammans med en handlingsplan för henne? Berätta inte affärsidén förrän du kan presentera den med en handlingsplan, och gör inte handlingsplanen innan samtalet; dels kommer hennes svar påverkas av skuldkänslor, och dels kommer du inte veta om det är dig eller idén som hon opponerar sig mot.[br][br]Var lyhörd och gör henne delaktig – om du släpper in henne att förbättra din idé tror jag hon kommer vara betydligt mer engagerad och positiv.[br][br][quote]Vad ska jag göra för att komma igång?[/quote][br][br]En kommersiell verifiering innan du gör något annat.[br][br][quote]Hur ska jag förklara min idé för de i min närhet?[/quote][br][br]Börja med att ta fram en enkel broschyr. Här får du träna på att tänka behovs-, målgrupps- och positioneringsanpassat.
fredrikohlson
Tack där Foe! En hel del tänkvärt i det du skrev  :)[br]Partner har jag funderat på, men har ej kommit[br]till skott. Vet inte vart jag ska leta..[br]Psykolog har jag gått hos flera timmar sammanlagt,[br]vi går även familjerådgivning.[br][br]Skönt måste jag ju säga att det kändes att läsa[br]det du skrivit, det gav perspektiv och ett sätt att[br]se på mitt sätt att kommunicera med omvärlden.[br][br]Tack för svaret!  :)[br][br]// Fredrik

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.