Hur fungerar utdelning till juridiska aktieägare.

1
Vi säger att jag äger ett bolag till (100%), ett bolag vi kallar för moderbolaget.

Moderbolaget är ett holdingbolag, och ägare till 2 st andra bolag, dotterbolag A och dotterbolag B.
Dotterbolag A äger i sin tur 5 dotterbolag som då är driftbolag. Och dotterbolag B äger 3 dotterbolag, som också är driftbolag. Nu till min fråga, vem får utdelningarna från driftbolagen som ägs av dotterbolagen A och B, som i sin tur ägs av ett moderbolaget?

Är det moderbolaget som tar hem all utdelning av vinsten från driftbolagen, eller får dotterbolag A och B utdelning innan moderbolaget tar ut någon utdelning, eller tar moderbolaget allt och dotterbolagen blir utan?

Här kommer lite enklare :

Jag äger 1 aktiebolag, (Moderbolaget), som i i sin tur äger internetbaserade tjänster uppdelat i olika driftbolag, alla driftbolag är sitt eget aktiebolag, dvs 5 st aktiebolag som äger sina respektive tjänster / produkter på nätet, dessa har sin egna styrelse och företagsledning.

Sen äger moderbolaget ett ytterligare dotterbolag, som i sin tur har driftbolag under sig, driftbolag inom fastighetsbranschen, musikbranschen, telefoni, bredband & tv-branschen etc. Dessa driftbolag drar in pengar som slutligen, vid årets slut blir en vinst för företaget.

Utdelningarna i dessa driftbolag, vart hamnar dessa?

Tar moderbolaget all utdelning eller går utdelningen till de bolag som driftbolagen står under?

Hör gärna av er, den som kan det här om utdelningar..
ErkeE är är svaret på företagaren och entreprenörens välfärd i mål, vision och framgång.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.