ej beviljad f/a-skatt

7
Hej!



Jag har en liten fundering ang. start av enskild firma alt. HB/KB.



Jag vill driva min firma på sidan om min vanliga (heltids)anställning som musiklärare. Företaget skall i huvudsak ha två verksamhetsområden:



1. Konsertverksamhet (live-framträdande)

2. Utbildning (seminarier, workshops)



Skatteverket tycker inte att konsertverksamheten kräver F/A-skatt eftersom den inte enligt dem klassas som näringsverksamhet utan inkomst av tjänst. Utbildning var däremot okej från deras sida.



Jag känner mig i nuläget ganska rådlös och undrar därför om det finns något sätt att om-etikettera konsertverksamheten så att den kan klassas som näringsverksamhet utifrån mina förutsättningar.



Tack på förhand!
232
Är du ensam om företaget kan du bara tillämpa formen "Enskild frima" av de alternativ du angav.. [br] [br] [br]Vad äller konsert-verksamhet så undrar jag om detta är något återkommande? Är det egna konserter, eller kommer du arrangera ett flertal i olika sammanhang med fler inblandade? I så fall bör du kunna regga FA-skatt även för detta.
M-Daniel Johansson
7
Det rör sig om konsertverksamhet på frilansbasis. Olika arrangörer engagerar mig för att spela i olika sammanhang. Jag skall alltså inte arrangera konserter etc. [br] [br]Anledningen till att jag nämner HB/KB är för att jag undrar om det kan vara lättare att få mitt ärende godkänt i denna form.
23
hej! jag tror snarare det kan vara tvärtom, att det kan bli svårare att få hb/kb i ditt fall, (hb tex kräver att ni är två om det!) kör på enskild firma! [br] [br]Har hänt att folk jag känner blivit nekade F-skatt vid första försöket, men ta då kontakt med din handläggare och förklara att du har ekonomisk bäring i din verksamhet och att du kommer att ha flera kunder (egentligen de två enda kraven för att starta EF)! De kanske klassat dig som hobbymusiker och då går det under "hobbyverksamhet" men du får förklara att så inte är fallet! [br] [br]en av mina affärsområden är ett band jag har tillsammans med några andra! Jag fakturerar för spelningar och sköter all bokföring via mitt företag och det var inga problem enligt skatteverket!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
232
[quote="moonshadow"]Det rör sig om konsertverksamhet på frilansbasis. Olika arrangörer engagerar mig för att spela i olika sammanhang. Jag skall alltså inte arrangera konserter etc. [br] [br]Anledningen till att jag nämner HB/KB är för att jag undrar om det kan vara lättare att få mitt ärende godkänt i denna form.[/quote] [br] [br]Hmm, konstigt.. Detta låter som ju en typ av konsultverksamhet och som borde gå att F-skattas med.. [br] [br]HB/KB = minst två personer [br]Enskild firma / AB = minst en person
M-Daniel Johansson
720
[quote="djc"][quote="moonshadow"]Det rör sig om konsertverksamhet på frilansbasis. Olika arrangörer engagerar mig för att spela i olika sammanhang. Jag skall alltså inte arrangera konserter etc. [br] [br]Anledningen till att jag nämner HB/KB är för att jag undrar om det kan vara lättare att få mitt ärende godkänt i denna form.[/quote] [br] [br]Hmm, konstigt.. Detta låter som ju en typ av konsultverksamhet och som borde gå att F-skattas med.. [br] [br]HB/KB = minst två personer [br]Enskild firma / AB = minst en person[/quote] [br] [br]Det faller antagligen på regeln om självständighet. Andra bestämmer när och var du ska spela, du har inte själv möjlighet att styra detta. Formulera om ansökan och se till att det på något vis framgår att du självständigt eller tillsammans med andra kommer att annordna konserter. Det är ju bara vilket synsätt man vill ha och hur verbal man är i sitt argumenterande. Om någon vill köra en konsert där du ska uppträda så får han ju svårt att arrangerad denna utan att du deltar i arrangemanget :!: , alltså borde man kunna hävda att man aktivt arbetar med själva konserten också.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.