Gåva till kunder

andersb
Kan man exempelvis under december månad vill ge de kunder som handlar en liten gåva som är värd 20 kr. Hur kan man bokföra det? Är det avdragsgillt?
488
Låter OK när gåvan inte är dyrare än så. Du kan tex bokföra den på 5990 "Övrig reklamkostnad" eller nåt. Jag är säker på att Skatteverket har info om sånt här på sin hemsida också.
507
1
[quote="Karin i Västergötland"]Låter OK när gåvan inte är dyrare än så. Du kan tex bokföra den på 5990 "Övrig reklamkostnad" eller nåt. Jag är säker på att Skatteverket har info om sånt här på sin hemsida också.[/quote] [br] [br]Man får inte ta det som någon typ av produktkostnad då? [br] [br]Tänkte om man kör någon drive där alla får en lott som köper en vara.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
232
Man kan väl ta upp det som representation? [br] [br]Likväl som man bjuder kunder på fika.. ;)
M-Daniel Johansson
488
Jag tänker att du har nog störst nytta i efterhand av att ha bokfört det som en reklamkostnad. Om du plockar fram din bokföring om 2 år och vill jämföra om kostnaden för att producera dina varor har ökat eller minskat så har du kanske störst nytta av att kontot just innehåller produktionskostnader och inte diverse reklamaktiviteter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.