Hur bokför jag detta?

2
Hej!



Jag har några frågor om transaktioner jag inte riktigt vet hur jag ska bokföra.



1. I uppstarten var jag tvungen att betala en vara med mitt privata kontokort. Hur konterar jag detta?



2. När jag köper saker från utlandet tar min bank en avgift på 2 SEK. Ska denna bokföras separat? Är denna avgift momsfri eller ska moms på 2 SEK också bokföras i så fall?



3. När jag får betalt för en vara jag sålt på faktura, ska jag bokföra frakten separat? Om ja, även moms på frakten? På fakturan står det:



Vara 1 X kr

Vara 2 Y kr



Frakt Z kr



Tack på förhand!!
_______________
www.edenbaby.se
507
1
Ska försöka hjälpa dig med det jag kan! [br] [br]1. Då får du kreditera eget kapital. Du sätter ju in kapital i din firma. Sedan debiterar du ju kostnadskontona. [br] [br]2. Bankavgifter tror jag det ska finnas ett konto för. Om du läser här: [br]http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/alltommoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html [br]så ser du att bankavgifter är momsfria. [br] [br]3. Frakt brukar räknas in i själva varans pris i alla fall när du köper in en vara. Måste vara så när du säljer också. [br] [br]Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite! [br] [br]PS. Välkommen till forumet!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
2
Tack!!
_______________
www.edenbaby.se
488
Du väljer alldeles själv om du vill bokföra frakten separat eller ihop med den övriga försäljningen. Om du i efterhand vill kunna följa upp hur mycket frakter du har fakturerat, är det praktiskt att bokföra frakterna på ett eget konto. Men om du inte är intresserad av det kan det vara smidigare att ha färre olika konton att välja på. Du väljer själv. [br] [br]Det ska vara moms på frakten, visst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.