Bokslut

33
Har en enskildfirma och ska göra bokslutet, ska alla fakturor som jag skickat innan 31/12 tas med även om jag inte fått betalt? Gäller det även fakturor jag fått isåfall?

Har jag förstått det rätt så ska dom tas med på 2005 men blir det inte konstigt när pengarna kommer in/ut 2006?
720
Ja, de ska med. Det blir inget konstigt 2006 utan du bokför in dem 2005 som kundfordringar och leverantörsskulder och när du betalr/får betalt så debiterar du resp krediterar dessa två konton som motkonto till banken.
33
Jag har inte så stor firma så jag använder bara [br]http://www.kentexcel.com/kxlRedovisning.htm [br]och där finns tyvärr inte dom möjligheterna, men det går kanske ändå?
488
Om ditt program inte kan registrera fordringar och skulder som din firma har verkar programmet vara mer än lovligt uselt och definitivt inte förenligt med Bokföringslagen. Till och med en gammaldags handskriven kassabok vore bättre. Kostar ca 50 kr. En sån fungerar faktiskt väldigt bra om man har en mycket liten verksamhet. Skaffa det istället om du tycker att ett seriöst bokföringsprogram (tex SPCS minsta version) är för dyrt eller för komplicerat. [br] [br]I en handskriven kassabok finns spalter för olika typer av kostnader, försäljning, moms och kassa. Man summerar varje rad för hand och sen summerar man varje spalt och ser att summan av spalterna blir samma som summan av raderna. Du behöver inte kunna namnet på ett enda konto. Hur enkelt som helst om verksamheten är väldigt liten så att antalet poster är få. [br] [br]Om din verksamhet växer sig för stor för kassaboken kommer du ändå att behöva ett riktigt bokföringsprogram, eller anlita någon som hjälper dig. Lycka till!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.