Bokföra fraktkostnad på rätt (kostnads) konto

19
Hej!

Gjorde ett inköp till min firma och fick en faktura från försäljaren där det var uppspecat kostnad för varan, moms, fraktkostnad och faktureringsavgift. Så långt är allt väl.

Jag bokförde sedan detta och tänkte vara noga och inte bokföra totalbeloppet och kredit på mitt bankkonto utan istället speca upp varan, momsen (så klart) men även fraktkostnaden och faktureringsavgiften.

Jag bokade då på:
3520 Frakter 39:- och
3540 Faktureringsavgifter 20:-.

Nu när jag gjort min momsrapport och kollade över denna såg jag att det var 59:- i ruta 05 för "Momspliktig försäljning som inte ingår i annan ruta nedan". Detta gav mig huvudbry men sedan såg jag att det var frakten och faktureringsavgiften.

Det var ju inte jag som fakturerade en kund utan istället jag som betalat ovan. Vid närmare research har jag förstått att kontogrupp 30 är för firmans huvud INTÄKTER. Detta skulle alltså ha bokats på ett kostnadskonto istället...

Min fråga är nu var man brukar boka kostnader för frakter och för faktureringsavgifter för att det skall bli en kostnad och inte en intäkt. Finns det någon lista på kontoklasser där man kan se vad de står för t.ex. att 30-konton är intäkter och att 40-konton är inköp av varor och material osv. med de flesta och eller vanligaste klasserna. Det är tydligen inte bara att leta upp ett konto som heter t.ex. "parkeringsavgift" och boka sin avgift där utan man måste alltså också vara noga med om det är jag som SÅLT eller som BETALAT om jag förstått det rätt?

/Andreas
450
Börja med att gå in på www.bas.se och ladda ner en pdf och där kan du titta på olika konton som en god hjälp.
117
Hej![br][br]Fraktkostnader vid inköp skall bokföras på samma kostnad som själva inköpet gäller. Fraktkostnaden anses vara en del av varuinköpet.[br][br]Kontona i 3-klassen för frakt gäller om du fakturerar frakt när du säljer varor.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.