Tacksam för hjälp med registreringen...

2
Hej,

Är rookie på detta forum men mitt första intryck är att det håller klart högre klass än ett annat forum jag användt en tid nu....



Hur som helst så är jag i full färd med att registrera min enskilda firma som skall bedrivas på deltid vid sidan av mina studier.



Dessvärre har jag stött på första problemet redan vid registreringen där jag ska uppskatta ingående och utgående moms.



Finns det något nyckeltal att använda? Jag räknar med en vinst på ca 20 000 kr första verksamhetsåret....



Tacksam för hjälp!
68
[quote="ef83"]Hej, [br].....Dessvärre har jag stött på första problemet redan vid registreringen där jag ska uppskatta ingående och utgående moms. [br] [br]Finns det något nyckeltal att använda? Jag räknar med en vinst på ca 20 000 kr första verksamhetsåret.... [br] [br]Tacksam för hjälp![/quote] [br] [br]Det finns nog inga nyckeltalsgenvägar i detta läge. [br] [br]Vinsten Du beskriver har absolut ingenting att göra med momsen. [br] [br]Moms betalar Du på det Du fakturerar ut och får dessförinnan dra av den moms Du själv betalat när Du köpt/betalat för varor/tjänter. [br] [br]Tänk ut vilka momspliktiga kostnader Du kommer att ha i företaget (Varuinköp, telefon, ev momspliktig hyra, kontormaterial, inköp dator, inköp kontorsmöbler, bokföringskostnader, annonsering, resor (6%), etc etc) räkna ut momsen på dessa kostnader. Detta är Din uppskattade ingående moms. [br] [br]Tänk sedan vidare - hur mycket kommer Du att kunna fakturera - gör en uppskattning och räkna ut momsen på denna fakturering. Detta är Din uppskattade utgående moms.
2
Tack för ditt svar! [br] [br]Är det möjligt/krångligt att ändra hur stor momsdelen skall vara av den totala F-skatten? [br] [br]Ponera att verksamheten går bättre än förväntat och mellanskillnaden mellan ing och utg moms är större än uppskattat värde.
488
Det du ska ange nu är preliminära, uppskattade siffror och inte bindande på något sätt. Märker du under året att de verkliga siffrorna blir mycket annorlunda mot vad du har uppskattat kan du antingen lämna in en ny, ändrad preliminär deklaration, eller också vänta tills det är dags att uppge de verkliga sifforna i din inkomstdeklaration när året är slut.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.