Eget Uttag, varor??

14
När man tar ut en vara tll sig själv ska den väl bokföras som eget uttag till inköpspris, men om jag har förstått det hela rätt ska man även ta upp det i deklarationen som en förmån och skatta med 30% på marknadsvärdet. Hur avgör man marknadsvärdet mest fördelaktigt.



Och kan man inte sälja det till sig själv istället för inköpspris. finns väl inget som säger vad jag måste ha för utpris på en vara. kan ju vara saker som man måste rea ut/sälja med förlust för att bli av med överhuvudtaget.





/Mr Walker
14
mottager tacksamt nåt exempel. [br] [br]Tex en vara kostar 4000:- exl. moms. Jag ger den till mig själv/tar ut den. [br]hur boförs det, beskattas osv.
20
Är också intresserade av att veta detta, ingen som har nån fundering?
14
Nån som kan detta? [br] [br]Det jag vill veta är hur jag "lagligast" och mest förmånligt kan ta ut en vara som jag säljer eller funderar på att sälja. Anta att man funderar på att sälja en produkt och tar hem ett prov ex. Men man tycker inte att det är nån ide attt sälja den varan. hur ger jag då provex. till mig själv
88
Jag ska göra ett försök att svara på denna fråga: [br] [br]Låt säga att jag har tre varor, inköpspris 311:- 173:- 114:- vilket gör en totalsumma på 598:- (siffrorna är så ojämna eftersom de är tagna direkt ur min egen bokföring). Dessa tar jag ut som egna varuuttag. Dessa har jag sedan slagit på det vanliga pålägget jag har på dessa varor vilket resulterar i priserna 388,68:- 216,04:- 142,45:- [br] [br]Summera dessa och priset blir 747,17:- [br] [br]Jag citerar Lundén "I skattedeklarationen behöver uttagen bara värderas till inköpspris medan du i inkomstdeklarationen måste värdera uttaget till försäljningspriset". [br] [br]Alltså blir redovisningen enligt följande (6% moms). [br] [br]2011 Egna varuuttag Debet 747,17 [br]3023 Egna varuuttag momspl 6% Kredit 598 [br]2612 Utg moms egn uttag Kredit 35,88 [br]3024 Egn utt. momsfritt Kredit 113,29 (747,17-598-35,88) [br] [br]Detta har inte den revisorn som granskade min bokföring något emot. Jag rekommenderar verkligen att köpa Lundéns "Bokföring enligt...", det är en jättebra bok.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
14
hmm, ok. [br] [br]Men nån typ av rabatt måste man väl kunna ge sig själv? [br] [br]Och tar du upp detta på nåt sätt i din "vanliga" inkomstdeklaration? [br] [br]Jag har läst boken du talar om, bra bok. Men jag hajjade inte detta riktigt. [br] [br]När jag tolkar texten, so borde man väl slå in: [br] [br]2011 Egna varuuttag Debet 598:- (inköpspris) [br] [br]Och sen ta upp en förmån på 747,17 i inkomstdeklarationen? [br] [br]Kan inte säga till hundra procent att jag är med påp alla posterna i bokföringen där, du betalar inte moms på påslaget?
88
Dina följdfrågor kan jag tyvärr inte svara på, jag förde enligt ovan. Bokslut och deklaration skötte revisorn, jag granskade och skrev under.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.