Fiktiv utlandsmoms

26
När man bokar den fiktiva eu-momsen på 2615, 2616 och 2645 får man ju ett nollsaldo, men ska denna ligga kvar i balansen eller nollas ut på något sätt?

Ex
2615 Ber moms varuförv 25% EU -5000
2616 Ber moms varuförv 12% EU -5000
2645 Ing moms utland  10000
1324
2
För det första så blir just denna transaktion ett nollsummespel för dig. Men hade du varit ex en tandläkare så hade du ju inte fått dra av momsen och raden 2645 hade uteblivit. [br][br]Sedan är det med denna moms som alla annan. Den skall med på momsrapporten. [br][br]2645 summeras ihop med 2641 och hamnar i fält 48. [br]2615 summeras i fält 30 , 2616 i fält 31. [br]Och summan du betalt till EU leverantören hamnar i fält 20 [br][br]Och som med allt som momsredovisas så nollas sedan 2615,2616 och 2645 i samband med momsrapporten.  [br][br]Hans[br]
26
Driver en enskild firma och redovisar momsen en gång per år i deklarationen. I deklarationen bör det stämma men momsrapporten i bokföringsprogrammet fungerar inte och det är där jag får lite problem.[br][br]Förstår ungefär hur du menar iaf, tack för svaret!
1324
2
[quote author=larry link=topic=5238.msg25298#msg25298 date=1239205445][br]Driver en enskild firma och redovisar momsen en gång per år i deklarationen. I deklarationen bör det stämma men momsrapporten i bokföringsprogrammet fungerar inte och det är där jag får lite problem.[br][br]Förstår ungefär hur du menar iaf, tack för svaret![br][/quote][br][br]Oberoende hur du deklarerar momsen så skall ju rapporten vara riktig. dvs fälten skall vara riktigt ifyllda. Sedan bokför du momsrapporten på 31/12 och gör detta innan förenklat bokslut skall tas ut. [br]Och om inte programmet gör det riktigt lär du få handjaga. (och då tycker jag att det är dags att byta program).[br][br]Hans[br][br]
26
[quote][br]Oberoende hur du deklarerar momsen så skall ju rapporten vara riktig. dvs fälten skall vara riktigt ifyllda. Sedan bokför du momsrapporten på 31/12 och gör detta innan förenklat bokslut skall tas ut. [br]Och om inte programmet gör det riktigt lär du få handjaga. (och då tycker jag att det är dags att byta program).[br][br]Hans[br][/quote][br][br]Vadå handjaga? Är ingen stor mängd bokföring vi talar om här. Är väl bara boka ingående och utgående moms mot momskontot 2560?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.