Glömde att godkänna momsrapporten.

28
Hej alla igen. 😃



Nu när jag ska göra min andra momsrapport(februari) till skatteverket så räknar programmet (spcs) med den förra momsrapporten(januari). Jag missade helt enkelt att godkänna uträkningen i programmet förra ggn. Vad göra? Går det att fixa i efterhand eller måste jag nu räkna resten av året manuellt?



Tack på förhand. 🙂
720
[quote="Crusher"]Hej alla igen. :D [br] [br]Nu när jag ska göra min andra momsrapport(februari) till skatteverket så räknar programmet (spcs) med den förra momsrapporten(januari). Jag missade helt enkelt att godkänna uträkningen i programmet förra ggn. Vad göra? Går det att fixa i efterhand eller måste jag nu räkna resten av året manuellt? [br] [br]Tack på förhand. :)[/quote] [br] [br]Det är väl bara att köra ut och godkänna januari först och efter det ta februari.
28
Blir det inte en verifikation på det som ska in i pärmen? :o
488
Är ditt program inställt på att automatiskt göra en verifikation när du godkänner momsrapporten? (Jag vet inte hur SPCS hanterar momsrapporter.) [br] [br]Hur gjorde du förra månaden då? Gjorde du verifikationen själv manuellt eller blev momsen aldrig avbokad? Vad gör ditt program egentligen när du godkänner momsrapporten?? [br] [br]Om momsen aldrig blev avbokad från förra månaden så är det ju bara bra att det blir gjort nu, genom att du godkänner januari månads momsrapport. [br] [br][u]Om[/u] du bokade om momsen manuellt med en handskriven bokföringsorder förra månaden, [u]och[/u] [u]om[/u] ditt program skapar en momsombokning när du gjodkänner momsrapporten, ja då har du rätt i att det blir dubbelt gjort isåfall. Då får du (efter att du har gokdännt momsrapporten i programmet) göra en manuell bokföringsorder där du backar den ena av de två momsombokningarna. Passa på att kolla om de två bokningarna blev lika! Blev de inte det behöver du ta reda på varför, och eventuellt göra något åt det på nästa period.
28
Den är inställd på manuellt, jag måste alltså godkänna rapporten. Men i min okunnighet(har inte fått gå nån starta-eget-kurs) så tänkte jag mig inte för, att detta skulle in i bokföringen(eller jag antar att det skulle in) så klickade jag bara bort det(antagligen godkände jag inte den). Jag ville bara se vilken summa jag skulle skriva till skatteverket, det går alltså att skriva ut som pdf eller bara rent på skärmen. Sedan har jag iofs redovisat när jag fick momspengarna tillbaka så det är ok. [br]Det känns iaf så att en verifikation fattas, även om bokföringen stämmer, för när jag skulle göra samma sak för februari så räknade programmet ihop januari och februari även om jag bara valde februari som period. [br] [br]Känns som det är lättare att plocka ihop en växellåda. :)
488
Det jag fortfarande inte förstår är vad som händer i din bokföring när du godkänner momsrapporten. Skapas det någon bokning i debet och kredit på några huvudbokskonton?
28
Det blir en verifikation, men nu när jag kollat närmare kanske det inte gör nåt att den råkar hamna sist i verifikationslistan istället för då när jag skulle ha skrivit ut den, nån dag efter sista januari. [br] [br]Jag är lite paranoid med att hålla allt i datumordning mm. Men om jag godkänner den nu så hamnar den som sagt sist och inte till den dagen jag rapporterade till skatteverket. Alltså den hamnar t.ex. som verifikation 50 istället för 15.
720
Den får visserligen verifikatinsnummer 50 men i huvujdboken kommer den att sktivas ut före ex 25 om denna skulle vara bökför den 1/2. Bokföringsdatum kommer för denna momsredovisning att vara 31/1 oavsett när du skriver ut den och kommer därför i rapporter att skrivas ut som bokförd den 31/1. [br] [br]Det är detta som är så bra med den nya bokföringslagen, det gör inget i vilken ordning du bokför dina verifikat bara ditt program klarar av att skriva ut en huvudbok sorterad per datum istället för enligt verifikationsnummer.
28
Aha... ja det var ju finurligt. Jag tackar för hjälpen. :D
232
Så det är alltså viktigare att man bokför i rätt datum oavsett vilket verifikatnummer det blir?
M-Daniel Johansson
134
[quote="Redkon"]bara ditt program klarar av att skriva ut en huvudbok sorterad per datum istället för enligt verifikationsnummer.[/quote] [br] [br]Vet du om SPCS, det senaste, gör det?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
589
1
peffen: SPCS klarar det. Åtminstone SPCS Administration, men från vilken version vet jag inte. Inte heller om det fungerar med SPCS Bokföring.
134
Jag har SPCS Administration...... Så då ska jag klara det nu då, om jag nånsin [br]kommer att behöva det iofs ;)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.