Rekvisition?

5
Hej!

Jag ska nu ta körkort då det behövs i företaget (Handelsbolag). För att företaget ska kunna betala (och få tillbaka momsen från utbildningskostnaden) vill körskolan ha en rekvisition. I den ska företaget säga att jag får utbildas i företagets kostnad. Hur ska jag utforma denna?

Jag är tacksam för all hjälp, då jag inte har en aning om hur man skriver en rekvisition.

Trevlig helg!
2066
2
Sa du till dem att det är ditt företag?[br][br]Sedan är jag mycket tveksam till om kostnaden för B-körkort är något du kan dra av på företaget.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
[quote author=Jonathan link=topic=6032.msg28932#msg28932 date=1256908848][br]Sa du till dem att det är ditt företag?[br][br]Sedan är jag mycket tveksam till om kostnaden för B-körkort är något du kan dra av på företaget.[br][/quote][br][br]Jo, det sa jag. Ändå ville de ha en rekvisition som säger att jag som person får ta lektioner för xxxx kronor. [br][br]Då kommer väl en annan fråga, får jag dra av kostnaden för körkortsutbildning i mitt företag? Trafikskolan påstår det, men de har ju starka intressen...
720
Nej, det får du absolut inte och i synnerhet inte som det är ett HB. Du är ju inte ens anställd av bolaget utan är ägare vilket gör det helt omöjligt. Hade det varit en anställd utan körkort som genom någon omorganisation ska få en tjänst där körkort är nödvändigt då hade bolaget kunnat betala men då hade det förståss också varit bolaget som kontaktat köörskolan och bokat upp lektioner.
5
Så pass alltså. Körskolan sa något om att de kunde skriva "vidareutbildning" på fakturan. Låter det som någon form av fusk eller?
632
3
Att de sa att de kunde skriva vidareutbildning på fakturan beror troligen på att en vidareutbildning oftast kan dras av i företaget. Alltså en utbildning som breddar din kunskap på ett eller annat vis. En grundutbildning är dock aldrig avdragsgill i företaget och att ta b-körkort kan inte klassas som något annat än en grundutbildning i mina ögon.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.