Hur bokför man avgiften från Patent- och registreringsverket?

6
Hej,

Jag ska betala avgiften för varumärkessydd hos PRV och är lite förvirrad om hur ska jag bokföra det i Visma Aktiebolag...

Jag frågade till Skatteverket och de säger att avgiften måste bokföras som immateriell tillgång men de från VismaSPCS svarade:

"Ansöknings- och årsavgift till PRV är avdragsgill och bokförs lämpligen med utbetalningstypen Övriga externa kostnader i Visma Eget Aktiebolag. Eftersom det inte är någon moms på avgiften anger du bara 0 kr i rutan varav moms."

Efter att jag meddelade svaret från SKV säger de:

"Jag skulle ändå vilja påstå att ansökningsavgiften ska tas upp som en kostnad och därmed inte bokas upp som en immateriell tillgång. Om man däremot förvärvar ett varumärke, det vill säga köper ett varumärke eller köper licensrätt till ett varumärke, är det fråga om en immateriell tillgång. Avgiften till PRV tycker jag bör ses just som en avgift och inget som ökar varumärkets värde, vilket bokföringsmässigt blir fallet om man bokar upp den som en immateriell tillgång.

Om du ändå vill gå på Skatteverkets linje så kan du istället använda utbetalningstypen Köp av patent i programmet. Då bokas beloppet upp som en immateriell tillgång och skrivs av på 5 år."


Hur ska jag göra nu då? Hur är rätt?

Avgiften är på 1800:- och momsbefriad.

Tacksam för svar!
32
1
Hejsan. Jag hade gått på det som SPCS säger, även om du skyddar ditt namn är det inte så stor summa att man lägger den som en inventarie och skriver av. Skillnaden är när du köper ett varunamn som är existerande. Det är en annan sak. Jag tycker skatteverket motsäger sig själv. Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice
6
Tack för svar! Det blev som Visma säger, alltså övriga externa kostnader.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.