Korrigera felaktiga egna uttag

2
Hej, nybörjare här som hoppas få lite råd om hur jag borde hantera mina egna uttag.

Jag har köpt en del förbrukningsinventarier för privata pengar till min enskilda firma, och använt mig av konto 2018, "Övriga egna insättningar". Jag har sen gjort motsvarande uttag, och bokfört dem mot 1910. Jag har nu i efterhand insett att det nog är fel, och jag borde använt mig av 1930 istället, då det stämmer mer med verkligheten. Jag har ingen kontanthantering, och således inte nån "kassa" att ta pengarna ifrån.

Det är inga fel på summorna inblandade, men enligt bokföringen har jag nu minus på 1910 och ett 1930 som är för stort med motsvarande belopp.

Hur löser jag bäst detta? Intuitivt känns det som jag borde kunna flytta pengarna bokföringsmässigt från 1910 till 1930 och allt vore frid och fröjd, men är det ok att göra så?

Alternativt kan jag gå tillbaks och annullera verifikationerna för de egna uttagen som gjorts från 1910 och korrigera dem till att använda 1930 istället. Det handlar om en handfull uttag, så arbetsbördan är inte så stor, men uttagen har gjorts under 2015 och 2016 så bokslut osv är redan gjort för de åren.

Vore väldigt tacksam för råd hur jag bäst hanterar det här!
1472
246
Om du kan, så gå tillbaks och ändra dom. Då blir det snyggast. Det kommer inte att påverka bokslut eller nånting, eftersom summan av kassan+kontot ändå kommer att vara samma.
2
Tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.