Resa som frilansfotograf

1
Jag skulle vilja åka på resa med familjen och betala med firman. Är detta möjligt?

Låt säga att resans syfte på papper är att ta nya reklambilder för familjefotografering och barnfotografering. Varje dag avsätts viss tid för att fotografera modellerna, dvs familjen, på ett professionellt sätt. Det kan t.ex. vara på stranden i skymningen. En miljö som inte är möjlig på hemmaplan.

Bilderna används sedan tydligt i marknadsföring på webbsida och i sociala medier.

Skulle detta fungera att betala med enskild verksamhet?
1073
139
Det medför inga direkta problem att resa med familjen och betala (=bokföra) kostnaden på firman. Du behöver inte visa för någon myndighet eller annat kontrollapparat att du gjort så. Problemet kan dyka upp senare när du lämnat inkomsdeklaration innehållande den bokförda kostnaden, ifall skattemyndigheten (av vilken anledning som helst) får för sig att utföra en skatterevision på dig. Då kan du få problem med att övertyga de personer som utför revisionen om att aktuella kostnader ska betalas av firman. Ifall du inte lyckas med det medför det att du privat får stå för kostnaden samt betala skattetillägg för att du lämnat en oriktig uppgift (den är om jag inte minns fel 40 % av beloppet). Så det är upp till dig att ta ett beslut, det finns alltid en risk. Ett sätt är att i inkomstdeklarationen skriva ett öppet yrkande om att du har bakat in denna kostnad i de belopp du deklarerat och hoppas att det godkänns - då är det nog å andra sidan mycket sannolikt att det inte skulle gå igenom (tror jag).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.