Att skapa ett Dotterbolag, vad gäller?

2
Hej, jag har lite funderingar kring hur ett skapande av dotterbolag går till och dess regler.
Jag startar mitt Moderbolag (Bolag 1) vid nyårsskiftet och kommer omgående ha en omsättning med mina nuvarande kunskaper.

Jag vill skapa och investera i ett dotterbolag (Bolag 2) i en helt annan bransch som garanterat kommer att gå back dom första åren då alla bitar måste hamna på plats.

Att tillägga är att både Bolag 1 och Bolag 2 kommer vara 100% ägda av mig.

Så till mina första frågor av säkerligen tusentals följdfrågor :tfn:

[ol]
[li]Vad gäller när man ska skapa ett dotterbolag, kan jag använda mig av oskattade pengar från Bolag 1 för att starta Bolag 2 eller måste detta ske efter första bokslutet med skattad vinst?[/li]

[li]Hur är det med att föra över pengar mellan Bolag 1 och Bolag 2 när det är i olika branscher?[/li]

[li]Måste överföring mellan Bolag 1 och Bolag 2 vara av skattade pengar?[/li]

[li]Skulle det bli enklare eller svårare med ett Holdingbolag mellan Bolag 1 och Bolag 2? (För/Nackdelar?)[/li]

[li]Hur är det med att föra över pengar mellan Bolag 1 och Bolag 2 när det är i olika branscher?[/li]

[li]1380 Andra långfristiga fordringar, är detta ett annat alternativ? (Hur skulle upplägget bli i sådantfall? Räknar med att gå back 3 år i Bolag 2.)[/li]
[/ol]


Är det något mer jag borde tänka på? Alla tips är varmt välkomna!
1472
246
Jag antar att du skrev lite annorlunda än du tänkte när det gäller ägandet.. :) Båda bolagen kan inte vara 100% ägda av dig, då är det inget dotterbolag. Du äger 100% av bolag 1, som sen i sin tur äger 100% av bolag 2. När du skapar bolag 2 och tar pengar från bolag 1 så är det ingen avdragsgill kostnad. Å andra sidan är inte heller en eventuell vinst när/om du sen säljer dotterbolaget skattepliktig. Du kan göra affären när som helst. Du får föra över pengar mellan bolagen som du vill. Förutsättningen är att bolag 2 är ägt av bolag 1 sen räkenskapsåret startade. Men det blir det ju automatiskt om du skapar bolag 2 från noll. Du kan däremot alltså inte köpa upp ett befintligt bolag och redan första året ge koncernbidrag. Koncernbidragen är avdragsgilla i det givande bolaget, och blir en inkomst i mottagande bolag. Båda bolagen måste ha samma räkenskapsår. ( om dom har olika bokslutsdag skulle man ju annars kunna skicka pengar fram och tillbaka mellan bolagen och aldrig skatta nåt alls) Du kan använda 1380 om du vill, men då blir det lån mellan bolagen, och resultatet påverkas inte i nåt av dom.
2
Ja precis tack för att du påpekade det, Bolag 1 kommer alså att äga 100% av Bolag 2. Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte är avdragsgill kostnad? Vad är det för restriktioner på Koncernbidrag? Ett scenario: [quote]År 1. Bolag 1 skapar Bolag 2 och investerar 50 000kr (+11 000 bolagsskatt) Bolag 2 Köper inventarier för 20 000kr Bolag 1 investerar 100 000kr till Bolag 2 Bolag 2 Köper tjänster för 100 000kr Bolag 1 Investerar 20 000kr till Bolag 2 År 1 Bokslut [/quote] Målet med Bolag 2 är att ge ett positivt resultat tillslut och gynna Bolag 1's bidrag i helhet. Är det inte svårare än så eller missar jag något?
1472
246
Det blir inget avdrag eftersom det är en investering. Du flyttar ju bara pengar från företagskontot till ett annat konto, *innehav av aktier i dotterbolag*. Det har alltså inte uppstått nån kostnad, och därmed finns inga avdrag att göra. Sen finns det då en sak som skiljer aktierna från en vanlig inventarie ( som du ju gör avskrivningar på, och därmed uppkommer en kostnad ) Aktierna görs inga avskrivningar på, och du får därmed inga avdrag för de 50 000 kronorna, men om dotterbolaget går bra och du bestämmer dig för att sälja av den grenen om några år, och då får 200 000 för aktierna, så är den vinsten heller inte skattepliktig för moderbolaget. Däremot tillhör ju pengarna bolag 1, och du får alltså på ett eller annat sätt skatta för dom när du tar ut dom ur bolaget. Samma sak gäller utdelning som dotterbolaget lämnar till moderbolaget. Jag känner inte till några fler restriktioner gällande koncernbidrag än att bolag 1 måste ägt bolag 2 under hela bolag 2,s räkenskapsår, och att man måste ha samma bokslutsdatum.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.