Uttag förädlad produkt i enskild firma

0
Jag blir sponsrad med material med förevändningen från givande företag att detta ska förädlas, fotograferas och publiceras i sociala medier. Jag är en sk microinfluencer inom min nisch.
Den förädlade produkten använder jag sedan privat.
Materialet jag tar emot, har jag förstått, ska bokföras med sitt marknadsvärde som intäkt i min näringsverksamhet (Enskild firma). Materialet har ett värde av 300-400 kr och jag bokför det som 3990 Övriga intäkter.
Oftast använder jag den förädlade produkten privat, ibland säljer jag den till en annan person, alternativt att jag ger bort den. Den föräldade produkten är alltså inte kvar som ett varulager.

Hur bokför jag det egna uttaget för privat bruk? På vilket belopp? Det emottagna värdet på materialet (1) eller på den förädlade produkten (2)?
Ett vanligt exempel på materialkostnad är 400kr och förädlads produkts marknadsvärde är 1500kr.

Om det är så att jag behöver göra eget uttag på 1500 kr, så bör jag väl "sälja" den föräldade produkten till mig själv och det blir ju beskattning och egenavgifter på hela detta beloppet, dvs cirka 50% (750kr). Detta innebär i så fall att jag får betala mer för produkten till Skatteverket, än om jag bara betalat för materialet och förädlat det privat. Eller kan jag göra något form av avdrag för arbetskostnaden?
När jag pratar med Skatteverket så blir jag hänvisad till allmänna sidor gällande sponsring, influensers mm och får ingen vägledning i detta specifika fall.
Någon som har erfarenhet av uttag av för
Kan man få bokföringssupport någonstans i mailform, som inte kostar en förmögenhet?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.