Nyhet: Klart med sänkning till 25.000:- i aktiekapital för AB!

103
1
Nu är det klart, riksdagen har röstat igenom en sänkning från 50.000:- till 25.000:- i aktiekapital vid start av aktiebolag. Lagändringen börjar gälla 1 januari 2020.

Läs mer: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/lagre-kapitalkrav-for-privata-aktiebolag_H701CU5

.
103
1
Man kan även hitta mer information hos Bolagsverket. [url]https://bolagsverket.se/om/oss/nyheter/arkiv/nyhetsarkiv-2019/kravet-pa-aktiekapital-halveras-och-blir-25-000-1.20277[/url] .
52
3
Wow! "Förändringen i aktiebolagslagen medför att aktiebolagsformen blir mer tillgänglig för den som driver eller vill starta ett företag. Enligt riksdagen främjar förslaget företagande, särskilt inom tjänstesektorn där många företag har ett lägre kapitalbehov än i andra sektorer." Vilken värld lever dessa riksdagsledamöter i? Aktiekapital som inte ens räcker till en månadslön! Och tjänstesektorn där man fakturerar efter att arbetet är utfört men betalar ut lön delvis i förskott.
103
1
Så är det när borgerligheten inte vill att "bönderna" ska kunna skydda sig själva, om du har 50 tusen kvar eller 25 tusen vid en konkurs, spelar mindre roll, finns inte mycket att hämta ändå. Man borde kunna starta ett AB för 1000:- istället, och kunna undvika alla dessa sorgliga personliga konkurser/skulder som följer vid en konkurs i ett företag. Enda chansen idag är att starta en Ekonomisk Förening vilket blir ett problem om man vill starta själv utan delägare. Regeringens politik angående aktiebolags företagande är ett skämt, skurkar som vill komma undan har alltid råd att starta ett AB oavsett aktiekapital. Vi normala "bönder" ska tydligen inte starta säkra bolag, utan att riskera vår ekonomi och familj. .
1
Ja, man skall verkligen vara försiktig med kostnader i ett nystartat AB med 25000:-. Man nästan borde upplysa företagare om regler runt t ex Kontrollbalansräkningen direkt vid starten.
Natalia
822
29
När det gäller bokföring och ord som kontrollbalansräkning har jag inte mycket koll. Men man kan ju ställa sig undrande till varför man överhuvudtaget behöver papper och bevis för att kunna jobba och försörja sig och sin familj. Men det kanske är bara jag ?
5
[quote="Patrik Nilsson" post=41212]När det gäller bokföring och ord som kontrollbalansräkning har jag inte mycket koll. Men man kan ju ställa sig undrande till varför man överhuvudtaget behöver papper och bevis för att kunna jobba och försörja sig och sin familj. Men det kanske är bara jag ?[/quote] Man tycker att detta skulle ha anpassats och automatiserats sedan länge i denna digitala värld. Självklart trist för revisorer och bokföringsprogramutvecklare men jisses om jag inte sett något mer artificiellt hinder än just bokföring.
1467
187
Mitt svar på artikeln.. Visst, det är väl roligt med lite förändringar, men det sätt som de yttras visar med rätt stor tydlighet att de beslutande inte har en aning om vad som är problemet med att driva företag i Sverige. Finns det överhuvudtaget nån statistik över hur många företag som inte startats på grund av att det inte gått att få fram 50 000 kr? Det finns däremot gott om exempel på andra problem, som det inte görs ett dugg åt. 1. Bankernas självpåtagna roll som ekobrottsmyndighet, där en företagare som kommer med sina 50 000 för att starta ett bolag får genomgå ett veritabelt korsförhör om varifrån han fått pengarna. Och detta även om personen varit kund i banken i många år. Minst lilla anmärkning på nån av de som ska ingå i företaget gör att banken nekar till att öppna konto. 2. Om man lyckas komma förbi bankens nålsöga och starta sitt bolag så kommer nästa pärs med förhör från skatteverket innan de efter en evighet kan bevilja F-skatt och moms. 3. Nu kommer man tillbaka till banken, eller bilförsäljaren eller vad som ,och vill köpa grejer för att komma igång. Man ska inte tro att aktiekapitalet i bolaget duger som säkerhet oavsett om det är 25, 50 eller 100 000. Nej, personlig borgen på minst en person krävs, ofta två personer. 4. Efter alla turer är man så igång och anställer lite folk. Några visar sig inte vilja jobba och man måste göra sig av med dom. Nu gäller det att göra allt exakt rätt, annars kommer skadestånden från facken som ett brev på posten. De flesta som gått igenom en sån situation anställer aldrig mer nån. Listan kan göras hur lång som helst på vad som är problemet med att driva företag och skapa jobb. Och då har vi inte ens berört den sönderskattade ekonomin. Men det här förstår inte politikerna, utan man slår sig för bröstet när man sänker aktiekapitalet, och fortsätter bråka om hur arbetsförmedlingen ska organiseras.
103
1
[quote="Ingvar Wogenius" post=41215]Mitt svar på artikeln.. Finns det överhuvudtaget nån statistik över hur många företag som inte startats på grund av att det inte gått att få fram 50 000 kr?[/quote] Intressantare skulle det vara om det istället finns statistik över hur många som fått starta osäkra Enskilda firmor istället för säkrare Aktiebolag för att dem inte fått ihop aktitekapitalet och därmed fått nöja sig med en annan osäkrare företagsform. Alla företagare borde ha möjligheten att starta ett juridiskt säkert företag, sänk aktiekapitalet ännu mer, ge alla dessa enskilda företagare möjlighet till att jobba med ett Aktiebolag istället, funkar i andra länder. Sverige är ett u-land när det kommer till Aktiebolag och företagande. Skamligt. .
1467
187
Problemet är att ju lägre du sänker kapitalkravet i ett AB, ju sämre blir skyddet. Det är ju redan så idag att gränserna mellan AB och enskild firma suddas ut alltmer, och som företrädare för ett AB blir du skyldig i vilket fall om det går åt pipan. Skatteverket bryr sig inte om nån kontrollbalansräkning. Är inte skatterna betalda den 12 så är man personligt ansvarig.
103
1
[quote="Ingvar Wogenius" post=41217]Problemet är att ju lägre du sänker kapitalkravet i ett AB, ju sämre blir skyddet. Det är ju redan så idag att gränserna mellan AB och enskild firma suddas ut alltmer, och som företrädare för ett AB blir du skyldig i vilket fall om det går åt pipan. Skatteverket bryr sig inte om nån kontrollbalansräkning. Är inte skatterna betalda den 12 så är man personligt ansvarig.[/quote] Jag pratar inte om obetalda skatter p.g.a man underlåter sig att betala dem! Konkurser i "osäkra" företag som enskilda firmor drabbar individer oerhört hårt och innebär ibland livslånga skulder som hade kunnat undvikas om ägaren kunde starta ett "säkert" aktiebolag från start, detta kan ske då till exempel företaget inte får in en stor faktura från ett annat företag eller kund, vilket du som ägare av ditt företag inte kan påverka nämnvärt. I detta fallet skulle det vara otroligt mycket bättre att ha haft ett aktiebolag. Verkar som om du aldrig varit med om en konkurs som drabbat en individ personligt hårt förut, då din inställning är att alla ska ha massor av aktiekapital för att få driva ett aktiebolag och skydda sig mot personliga katastrofer, detta är felet med företagssverige idag, man ser bara kapital och inte individerna bakom företagandet och deras personliga livssituationer. Aktiekapitalet bör sänkas ytterligare, så ALLA får möjligheten att skydda sig så gott det går, skillnaden i ett konkursbo mellan ett lågt aktiekapital på runt 1000:- och aktiekapitalet idag på 50000:- gör ingen större skillnad för dem som har krav på konkursboet om man jämför med den personliga katastrof det kan vara för den enskilde företagaren som är satt i konkurs. .
1467
187
Som sagt, man ser inte individerna bakom, innan man häver ur sig en massa. Jag sattes i personlig kk 1994 och har sedan dess levt utanför samhället. Därefter har både jag och mina kunder haft ett otal konkurser att dra lärdom av, och en sak är säker. Har du skatteskulder och tillgångar, så struntar skatteverket fullkomligt i om du har ett AB eller inte, du får sälja eller belåna huset för att betala skulderna. Leverantörsskulder klarar man sig ofta ifrån i ett AB, men det beror mest på att det inte är många leverantörer som vet sina möjligheter. Dom kommer ju dock att få det lättare nu att driva personligt ansvar, då det räcker med även en måttlig förlust första året för att aktiekapitalet ska vara förbrukat. I Sverige är det inte storleken på aktiekapitalet som är problemet när det gäller att driva företag, utan den allmänna kulturen där det är ett betydligt större brott att misslyckas med ett företag än att mörda nån.
103
1
Ok Ingvar, ska villigt erkänna att jag INTE har snokat reda på vem DU är innan mitt svar på ditt inlägg, då jag inte brukar "Googla" folk hur som helst, så "point taken". Så exakt vad är ditt förslag på att skydda individen bakom företaget så bra som möjligt? Vore då kul att höra hur en företagare som suttit i denna situation resonerar kring detta med aktiekapital samt möjligheten för alla dessa små enskilda firmor att kunna "uppgradera" till ett "kapitalstarkt" aktiebolag efter som detta då ska vara förunnat enbart kapitalstarka nyföretagare, eller ska alla som inte har kapital inte driva företag på lika vilkor som dem "stora" och etablerade entreprenörerna. Ser fram emot dina synpunkter på detta. .
Patrik Andreasson
Det enda man med säkerhet kan säga är att det sänker tröskeln till att individer ska våga ta steget att starta ett aktiebolag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.