Hur mycket kostar en revisor för AB med få transaktioner?

Anders
Jag är engagerad i en ideell verksamhet som arbetar utan någon organisation och med nollbudget. Vi har fått ett erbjudande om att ta över ett AB som varit vilande ett par år utan mycket mer verksamhet än det årliga bokslutet. Det som gör oss intresserade är för att få ta över bolagets registrerade namn som skulle passa för vår verksamhet väldigt bra, och inte minst dess domännamn för att få sätta upp en webbplats för den domänen. Vi räknar inte med att ha några intäkter under de första åren men med ett bolag så finns det i alla fall möjlighet för de som vill att donera till verksamheten om de vill stödja den. Fast tyvärr försvinner dock 20,6% av värdet för såna donationer i bolagsskatt, har jag förstått.

Hur som helst så räknar vi alltså med att inte ha några intäkter alls de första åren och eftersom vi då alltså skulle driva bolaget med förlust så vill vi förstås hålla kostnaderna så låga som möjligt och framför allt ha ett bra hum om hur mycket det skulle kosta oss per år så länge vi inte har några intäkter. Kostnaderna för en webbplats har vi bra koll på och har någon som kan sköta det. Vi har även koll på vilka avgifter som bolagsverket (Verksamt) tar ut för byte av ägare m.m. och det är inte svårt att kolla hur mycket en bank tar ut för företagskonto m.m.

Vad det skulle kosta för hjälp med bokföringen, att göra bokslut och deklaration för ett AB med högst 20-30 transaktioner per år, förmodligen något färre, har vi inte lyckats få något bra hum om, men det verkar lätt handla om mellan fem och tio tusen. Kan det stämma? Eller hur mycket ska vi räkna med att det kommer kosta oss?

Hoppas att någon av er mer erfarna företagare kan ge oss ett bra hum om det här. Har jag glömt att nämna någon mer kostnad som vi också behöver tänka på så nämn gärna det också.
1009
206
Hej, Det kan lätt hamna där du säger om du vill ha en seriös konsult. Lite beroende på hur väl ordnat ni har med alla papper också och vad det är för typ av transaktioner. Men jag antar att det är redovisningen du frågar om. Ska ni ha revision också? Den går nog ofta på närmare 10-15 tkr.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anders
Nej, vi kan inte lägg 10-15 tusen per år på det här ovanpå de runt 5 tusen det blir för annat. Inte för en ideell verksamhet utan några intäkter. Ett litet bolag utan anställda och med omsättning (kostnader) på bara 10 tusen (helst något under det) behöver ju inte ha någon revisor har jag sett. Men bokföring, bokslut och deklaration måste ju göras så det är det som vi behöver ha hjälp med, och framför allt ett bra hum om vad det skulle kosta så att vi vet hur mycket det här skulle kosta oss.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.