När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Tänkte ta mig av att sköta bokföringen själv och misstänker att bra verktyg kan underlätta enormt mycket.
Håller på med e-handel och har således en hel del kunder och 3-5 olika leverantörer som alla fakturerar i Euro. Stöd för olika valutor kanske är standard idag.
Så tips på bra (billiga) mjukvaror för bokföring emottages tacksamt!
Vi har inte så många men stora fakturor så vår bokföring är ganska enkel, vi använder SPCS 200, fakturering och så sköter vi manuellt.
[br]
[br]Har varit sugen på att prova andra, tycker böckerna från BL Info är bra - någon som har erfarenhet om deras bokföringsprogram?
Jag har programmerat mitt egna bokföringsprogram som är skräddarsytt för just mitt företag, det är även kombinerat med lite uppgifter om kunder och andra funkioner som kan vara bra för min verksamhet!
[br]
[br]SPCS är väldigt bra, men jag kan tycka det är lite väl stort för de små / nystartade företagen =)
[quote="TranceNote"]Jag har programmerat mitt egna bokföringsprogram som är skräddarsytt för just mitt företag, det är även kombinerat med lite uppgifter om kunder och andra funkioner som kan vara bra för min verksamhet!
[br]
[br]SPCS är väldigt bra, men jag kan tycka det är lite väl stort för de små / nystartade företagen =)[/quote]
[br]
[br]Tycker SPCS är kraftigt överreklamerat.. Själv kör jag med system från Mamut (www.mamut.se) och är mycket nöjd med detta...
För mig är egenföretagarna en brokig samling av folk där en del kan bokföring - andra inte, folk med läggning för administration och folk som hatar pappersarbete, folk som är musikaliska och så finns det dom som är tondöva... Tror man att t.ex SPCS eller något annat enskilt program gör susen i alla sammanhang, då är man illa ute. Man ser ofta exempel på detta i bl.a. olika tidningsartiklar där man utvärderar ett antal ekonomisystem för "småföretagare" och utser ett program som varande "Bäst i test" - Bäst för vem?? Enmansföretaget? Snickaren som kör eget? Företaget med 3-5 anställda? Det verkar ofta som om man tror att just det programmet är bäst för alla.
[br]
[br]När det gäller val av bokföringsprogram/ekonomisystem måste man alltid utgår från sig själv - sina egna behov och sin egen kunskapsnivå. Den som vitt och brett rekommenderar ett och samma system till alla som man träffar på, är inte seriös.
[br]Om man proffessionellt arbetar med bokföring har man ju förstås ett annat kunnande än om man gör det "amatörmässigt" som egenföretagare. Olika kunnande kräver olika program.
[br]
[br]Vidare - ett gott råd - köp inget bokföringsprogram! Om du tycker om att peta på siffror och har massor av tid över och inte behöver ägna Dig åt företagets kärnverksamhet - ja, då gäller inte det rådet. Men det gäller alla andra!
[br]I ett renodlat bokföringsprogram - dvs ett program som bara tar hand om bokföringen är kravet på bokföringskunskaper högre och det tar längre tid att sköta sin bokföring. Detta jämfört med ett integrerat program (ett program som även innehåller fakturering/kunder/artiklar/leverantörer).
[br]Det fungerar så här: Om Ditt program även innehåller fakturering, då kan programmet automatiskt ta hand om bokföringen av Dina egna fakturor - tidsbesparing och det blir alltid rätt bokfört. Ännu viktigare är det att det finns leverantörer (leverantörsreskontra) i programmet. I de flesta företag är över hälften av transaktionerna just leverantörsfakturor. När man lägger in en leverantör t.ex. Telia i ett program med leverantörer, då talar man samtidigt om hur Telia´s fakturor skall bokföras. Man gör detta bara 1 gång. Fortsättningsvis när man får en faktura från Telia - "klicka" på Telia och ange beloppet, sedan sköter programmet resten - lätt som en plätt och blir alltid rätt!
[br]
[br]Allting är en kostnadsfråga och så även här. Ett program som fungerar så som jag beskrivit behöver inte kosta skjortan. Nu talar jag förstås lite "i egen sak". UNICELL - företaget som jag representerar har ett sådant program UNI_BAS som kostar 1.250:- kr ex moms. Bokföring, fakturering, kunder, artiklar och leverantörer i samma program. Programmet är så busenkelt att man inte ens behöver kunna bokföring.
[br]Gå in på vår hemsida och ladda ner en gratis demo - titta gärna in i vårt forum och läs vad folk tycker. http://www.unicell.se
[br]
[br]Det finns leverantörer som "lockar" med ett lågt pris på bokföringsprogram, men där dom verkligen tar igen det låga priset när Du sedan vill uppgradera med kunder, artiklar eller leverantörer - ta treda på vad uppgraderingen kostar! I UNI_BAS ingår allt för 1.250:- från början.
[br]
[br]Vi har flera olika program för småföretagare - prova gärna flera, men ta inte för givet att just något av våra program passar Dig bäst. Testa därför fler program fån olika leverantörer och köp aldrig ett program som Du inte testat på Din egen dator.
Jag har haft BLinfo i min enskilda firma, bytte till Hogia för 2007. Men nu när vi startar AB kommer vi använda BLinfo igen. Jag tycker att det är mycket trevligare att arbeta i. Mera användarvänligt. Och Hogia har strulat en hel del, fick ringa och maila flera gånger för att få det att fungera, detsamma gäller vid uppdateringarna. [br][br]BLinfo ;D ;D ;D ;D ;D[br][br]Hogia ;D ;D
Instämmer helt med föregående. Vi använder BL Administration på jobbet (redovisningsbyrå) och jag har tidigare arbetat i SPCS, och jag vill absolut inte jobba i något annat program än Bla. Det är enkelt, pedagogiskt, lätthanterligt. Jag rekommenderar det varmt. [br]
[quote author=Jonathan link=topic=28.msg16106#msg16106 date=1202855337][br]Beror ju helt på vilka krav man har. Det är inte alltid som uppoffringen i funktionalitet som ett "enkelt" program ofta ger är önskvärd.[br][/quote][br][br]Du får nog utveckla det där lite...
[quote author=freetime link=topic=28.msg16112#msg16112 date=1202901206][br]Du får nog utveckla det där lite...[br][/quote][br][br]Det enda jag menade är att det inte är en universell sanning att ett så kallat enkelt program alltid är bättre. Om man har behov av det som SPCS erbjuder, exempelvis offert, order, egendefinierade mallar, nätverksstöd. Det finns dessutom mängder med extramoduler och program som har kopplingar mot SPCS system. Att jag tar SPCS som exempel beror enbart på att det är vad jag har erfarenhet av, det finns naturligtvis fler företag som erbjuder detta.
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.