Import skatter?

8
Hej. jag undrar ifall jag som privatperson behöver betala någon slags Importskatt elr liknande när jag importerar varor från te.x Kina?

Mvh jonas
394
1
Du kan läsa om import från olika länder på tullverkets hemsida [url=http://www.tullverket.se]www.tullverket.se[/url][br][br][br]Avgifter vid import[br]Normalt betalar du tull och moms vid importtillfället. Du måste veta vilken varukod din vara har för att få reda på vilken tullavgift som du ska betala. Att hitta rätt varukod kallar vi för klassificering.[br]Momsen för de flesta varor är 25 procent. För livsmedel är den 12 procent (förutom för alkoholhaltiga drycker och tobak) och för bland annat tidningar och böcker är den sex procent. [br]Tullvärdet ligger till grund för hur du räknar ut tullavgiften och momsen. I tullvärdet ska förutom fakturan även transportkostnaden fram till EU:s gräns ingå. Om du som köpare står för transportkostnaden ska du ta med den vid beräkning av tullvärdet. Om det är köparen eller säljaren som står för transportkostnaden styrs av det så kallade leveransvillkoret som alltid ska finnas på fakturan. [br][br]
Ulf Bjarme
8
tack så mycket , det var till stor hjälp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.