Hur bokför jag på enklaste möjliga sätt?

13
Jag ska nu bokföra alla min inkomster och utgifter under året. Var hos redovisningskonsulten igår och han sa att det hela skulle gå på 5-6000kr för att bokföra göra en resultaträkning, balansräkning och årsbokslut...kan det kosta så mycket med en liten enskilld firma som min? Jag har en inkomst per månad och ungefär 200 kvitton för hela året.

Är det inte lättare om jag bokför alla utgifter och inkomster på ett vanligt papper med 1,2,3,4,5,6,7 osv och skriver datum utgift i debert eller kredit och vad det är för typ av sak jag har köpt och sen skriver in en etta på kvittot?

Jag har försökt med olika bokföringsprogram och inte ens det lättaste förstår jag som tex visma.

Sen ska jag föra aver allt till balans/resultat räkning hur gör jag då? Om jag ska ha allt handskrivet? Då slipper ju revison göra det och jag sparar massa onödiga pengar. Men om det ändå skulle bli fel så skulle det kosta mig skjortan för honom och rätta till allt.

tacksam för svar
394
1
Du skulle kunna börja med att läsa Bokföringsnämndens skrift "Att föra bok"[br][br][url=http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx]http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx[/url]
Ulf Bjarme
2066
2
Tja... enkel matematik. Säg att han tar 350:-/h, det ger för 6000:- 17 arbetstimmar. 200 kvitton innebär 5 minuter per kvitto, till det ska läggas kontroll, rapporter och bokslut... det låter som en bra deal.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Om jag var i din sits så skulle jag låta redovisningsbyrån göra allt detta i år. Och sen har du ju facit till nästa år som du kan gå efter då du troligtvis har liknande transaktioner då.[br][br]
456
1
[quote author=detdu link=topic=4561.msg21883#msg21883 date=1226480736][br]Jag ska nu bokföra alla min inkomster och utgifter under året. Var hos redovisningskonsulten igår och han sa att det hela skulle gå på 5-6000kr för att bokföra göra en resultaträkning, balansräkning och årsbokslut...kan det kosta så mycket med en liten enskilld firma som min? Jag har en inkomst per månad och ungefär 200 kvitton för hela året.[br][br]Är det inte lättare om jag bokför alla utgifter och inkomster på ett vanligt papper med 1,2,3,4,5,6,7 osv och skriver datum utgift i debert eller kredit och vad det är för typ av sak jag har köpt och sen skriver in en etta på kvittot?[br][br]Jag har försökt med olika bokföringsprogram och inte ens det lättaste förstår jag som tex visma.[br][br]Sen ska jag föra aver allt till balans/resultat räkning hur gör jag då? Om jag ska ha allt handskrivet? Då slipper ju revison göra det och jag sparar massa onödiga pengar. Men om det ändå skulle bli fel så skulle det kosta mig skjortan för honom och rätta till allt.[br][br]tacksam för svar[br][/quote][br][br]Bokföringen är så mycket mer än "bara" debet/kredit av ett antal konton som låter bra...  6000sek är en god investering för dig och då får du allt korrekt utfört och bara att använda inför nästa års budget (läs. preliminär deklaration).[br][br]Börjar du med konteringen (bokföringen) så är risken stor att ett och annat belopp hamnar på fel konto. Då riskerar du att konsulten kostar samma i slutändan eftersom han/hon får sitta och leta och korrigera detta..
13
Jag har ju bara utgifter och inkomster redovisningskonsulten sa att jag bara skulle skriva på ett a4 papper datumordning inkomster och utgifter och sen sätta verifikationsnummer på dem. Nu har jag gjort det så borde inte kosta så mycket mer om han ska hjälpa mig med det förenklade årsbokslutet, 2500kr låter det rimligt?
456
1
Aha, ok...[br][br]2500sek kan vara billigt. Men har du ingen krånglig bokföring så kan det vara dyrt..[br][br]Har du några periodiseringar, avsättningar, avskrivningar etc?[br][br]
13
Nej sånt har jag inte inte eget kapital, eller skulder heller. Som sagt är det ett väldigt enkelt företag. Är make up artist och jobar åt företag högs tre gånger i månaden

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.