Blankett N6 frivillig??

488
Jag har märkt att deklarationsblankett N6 ofta inte nämns och att en del redovisningsbyråer inte alltid gör någon N6 till sina klienter. Redkon eller någon annan som har koll, är N6 frivillig ??
720
Såvida du inte har negativt eget kapital på mer än 50.000 så är du ju inte tvingad att göra en räntefördelning, liksom att det är frivilligt att sätta av till expenstionsmedelsfonder. [br] [br]Vill du inte använda dessa möjligheter så behöver du inte heller deklarera underlaget för beräkningarna och på så vis kan man ju säga att N6 är delvis frivillig sålänge det inte är ett negativt eget kapital.
488
Fast jag vet att jag har sett flera exempel där bl.a. en godkänd revisor inte gjorde någon N6 trots att klientens enskilda firma hade negativt kapital. Enligt N6-blanketten ska man ju ta med periodiseringsfonderna som skulder, och då är det rätt lätt att få ett negativt kapital om det t.ex. gäller en konsult eller liknande som inte har en massa kapital uppbundet i inventarier eller andra tillgångar. Så det är ju just de fallen med negativt kapital som skulle ha glädje av att slippa fylla i någon N6...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.